BRYT: En meteor träffade James Webb ST direkt och teleskopet är allvarligt skadat

Skador på James Webb-teleskopets primära spegel från en mikrometeoritnedslag i maj är värre än man först trodde, enligt nya bilder som avslöjas i en ny rapport.

En artikel som publicerades i tisdags på den akademiska preprint-servern arxiv.org och som beskriver Webbs prestanda under idrifttagandet av teleskopet avslöjade att de flesta av mikrometeoritslagen på Webbs stora spegel resulterade i försumbar skada, men en attack som inträffade i mitten av maj lämnade till och med teleskopet med bestående skada.

"Den enstaka mikrometeoritnedslaget som inträffade mellan 22 och 24 maj 2022 UT överträffade förlanseringsförväntningarna på skada för en enskild mikrometeoroid, vilket utlöste ytterligare undersökningar och modellering av JWST-projektet," stod det i rapporten.

Till höger, tillståndet för rymdteleskopet James Webb den 21 juni 2022, efter ett oväntat stort mikrometeoroidangrepp och efterföljande svar, jämfört med det förväntade tillståndet till vänster. (Bildkredit: NASA/STScI)

Till skillnad från rymdteleskopet Hubble, som omsluter den primära spegeln som teleskopet använder för att samla ljus och fokusera ljus på vetenskapliga instrument i ett cylindriskt hölje, exponeras Webbs segmenterade spegel med en diameter på 6,5 meter för rymden. Men med tanke på Webbs bana runt Lagrangian punkt 2, eller L2, en region i rymden cirka 1 miljon miles från jorden, förväntade forskarna bara att Webb skulle stöta på potentiellt farliga mikrometeoriter ungefär en gång per månad.

Under driftsättningsperioden från slutet av januari till juni, när markstyrenheterna kalibrerade, justerade och testade Webbs speglar och instrument, fick den primära spegeln sex sammanlagt mikrometeoritslag.

Av dessa strejker gjorde fem liten skada, vilket orsakade mindre än 1 nanometer vågfrontsfel, root mean square (RMS), ett tekniskt sätt att beskriva hur mycket Webbs spegel förvränger stjärnljuset som spegeln samlar in. Det mesta av distorsionen som tillförs av dessa fem streck kan korrigeras från spegeln, eftersom de 18 hexagonala segmenten som utgör dess ansikte kan justeras individuellt och finjusteras.

Men det sjätte slaget, som drabbade ett spegelsegment märkt C3, gjorde mer skada som kan korrigeras fullt ut. Detta mikrometeoritslag höjde vågfrontsfelet för segmentet från 56 nanometer till 178 nanometer efter korrigering genom att justera segmentet.

Eftersom varje spegelsegment är justerbart kunde dock skadorna på C3-segmentet kompenseras för och kompromissade inte upplösningen av Webbs primära spegel som helhet, enligt rapporten. Det totala vågfrontsfelet för hela spegeln ökade med cirka 9 nanometer på grund av strejken.

"Det är ännu inte klart om träffen i maj 2022 till segment C3 var en sällsynt händelse (dvs. en olycklig tidig attack av en mikrometeoroid med hög kinetisk energi som statistiskt sett bara kan inträffa en gång på flera år)", stod det i rapporten, "eller om teleskopet kan vara mer mottagligt för skador av mikrometeoroider än vad som förutspåtts före lanseringsmodellering."

Rapporten fortsätter med att notera att Webb-projektgruppen överväger åtgärder för att mildra framtida mikrometeoritnedslag, som att begränsa hur länge teleskopet kan riktas i riktningar som är kända för att utsätta spegeln för en högre sannolikhet för mikrometeoritslag.

Att bevara den långsiktiga hälsan hos Webb-teleskopet är en hög prioritet för Nasa och astronomer överallt.

Efter mer än 20 år och 10 miljarder dollar spenderade på utveckling, lanserades rymdteleskopet på toppen av en Ariane 5-raket på juldagen. Den uppskjutningen var mer exakt än väntat, sparade Webb avsevärd drivmedel som den skulle ha använt för att korrigera sin kurs efter uppskjutningen, och nästan fördubblade observatoriets beräknade operativa livslängd - så länge rymdstenar inte förstör dess optik.

"Innan lanseringen var JWST skyldig att bära drivmedel under minst 10,5 år av uppdragets livslängd", stod det i rapporten. "Nu när JWST är i omloppsbana runt L2 är det klart att det återstående drivmedlet kommer att hålla i mer än 20 år av uppdragets livslängd."

Referens(er): arxiv.org