BREAKING: NASA:s Rover hittar starka bevis på organiskt LIV på Mars yta

NASA:s Perseverance Mars roverforskare tillkännagav idag att rovern har hämtat flera prover av tantaliserande organiska stenar från ett gammalt floddelta på Mars.

Dessa prover har nu lagrats som förberedelse för ett framtida uppdrag som förväntar sig att hämta dem och returnera dem till jorden för det första provet någonsin att återvända från Mars.

"Stenarna som vi har undersökt i deltat har den högsta koncentrationen av organiskt material som vi hittills hittat på uppdraget", sa Perseverance-projektets forskare Ken Farley under en presskonferens torsdagen den 15 september.

"Och naturligtvis är organiska molekyler livets byggstenar, så det här är väldigt intressant att vi har stenar som avsattes i en beboelig miljö i en sjö som bär organiskt material."

De fyra proverna som samlats in vid deltat, som forskarna antar är en före detta sjöbädd, bringar roverns totala till 12. Mer information om varje prov kan hittas på NASA:s webbplats.

Jezero Crater, roverns landningsplats, är hem för detta solfjäderformade delta, som bildades för cirka 3,5 miljarder år sedan vid vad som ser ut att vara sammanflödet av en Marsflod och en sjö.

Uthållighet forskar nu om deltats sedimentära bergarter, som utvecklades som partiklar av varierande storlek som slog sig ner i den en gång vattniga miljön. Rovern undersökte kraterns botten under sitt första forskningsuppdrag, och upptäckte magmatisk bergart, som utvecklas djupt under jorden från magma eller under vulkanisk aktivitet på ytan.

Rovern är nu inne på sin andra forskningskampanj, och studerar deltat, där den har upptäckt organiska föreningar. Medan organiska ämnen tidigare har upptäckts på Mars av både Perseverance och Curiosity-rovern, var denna senaste upptäckt belägen i en region där smuts och salter i det avlägsna förflutna samlades i en sjö under förhållanden som främjar liv.

Farley uppgav att de upptäckte en sandsten som innehöll korn och stenfragment genererade långt från Jezero-kratern, samt en lersten med fascinerande organiska föreningar.

Skinner Ridge (nederst till vänster) och Wildcat Ridge (övre till höger). (NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS)

Termen " Wildcat Ridge " syftar på en 3 fot (1 meter) bred sten som bildades för miljarder år sedan när lera och fin sand slog sig ner i en avdunstande saltvattensjö.

Rovern skavde en del av ytan på Wildcat Ridge den 20 juli så att den kunde undersöka området med instrumentet Scanning Habitable Environments with Raman & Luminescence for Organics & Chemicals, eller SHERLOC.

SHERLOC-studien upptäckte att proverna inkluderar en klass av organiska föreningar som är kopplade till de som finns i sulfatmineraler. Sulfatmineraler som finns i sedimentära bergslag kan avslöja mycket om de våta miljöerna där de utvecklades.

"Denna korrelation tyder på att när sjön avdunstade avsattes både sulfater och organiska ämnen, konserverades och koncentrerades i detta område", sa SHERLOC-forskaren Sunanda Sharma under presskonferensen. "Jag personligen tycker att de här resultaten är så rörande eftersom det känns som att vi är på rätt plats med rätt verktyg i ett mycket avgörande ögonblick."

Enligt NASA är organiska molekyler en mångfaldig grupp kemikalier som mestadels består av kol och som vanligtvis innehåller väte- och syreatomer. Andra grundämnen, såsom kväve, fosfor och svavel, kan också vara närvarande.

Medan vissa av dessa molekyler produceras av kemiska processer som inte kräver liv, är andra livets kemiska byggstenar. Närvaron av dessa specifika molekyler betraktas som en potentiell biosignatur - en substans eller struktur som kan utgöra bevis på tidigare liv men som likaså kan ha genererats i frånvaro av liv.

"Vi valde Jezero-kratern för uthållighet att utforska eftersom vi trodde att den hade den bästa chansen att tillhandahålla vetenskapligt utmärkta prover - och nu vet vi att vi skickade rovern till rätt plats", säger Thomas Zurbuchen, NASA:s biträdande administratör för vetenskap i Washington. i ett pressmeddelande.

"Dessa första två vetenskapskampanjer har gett en fantastisk mångfald av prover att ta tillbaka till jorden genom Mars Sample Return-kampanjen."

NASA och European Space Agency (ESA) arbetar tillsammans för att förbereda hur de första proverna av Mars-material ska återlämnas till jorden för vidare undersökning. Den nuvarande idén är att en Sample Return Lander ska landa nära eller i Jezero Crater, med en liten raket på vilken proverna som hämtats av Perseverance skulle placeras på.

Två ingenuity-liknande helikoptrar skulle ge en backupkapacitet för att hämta prover från Mars yta. När provcachen har skjutits upp från Mars, kommer en annan rymdfarkost att fånga den i Mars-bana och återföra den till jorden, möjligen i början till mitten av 2030-talet.

Dessa första prover som samlades in och returnerades kunde ge svar på en kritisk fråga: har det någonsin funnits liv på Mars?

Referens(er): NASA