Black Hole Police upptäckte precis ett svart hål som inte liknar något de någonsin sett förut

Ett vilande svart hål som är minst nio gånger solens massa har upptäckts bara 160 000 ljusår från jorden och kretsar kring en stjärna.

Ett team av forskare – känd som " svarthålspolisen " eftersom de har avslöjat så många upptäckter av svarta hål – sökte igenom nästan 1 000 stjärnor i Tarantelnebulosan i stjärnbilden Dorado innan de lokaliserade den.

De hävdar att detta är det första vilande svarta hålet med " stjärnmassan " som har upptäckts utanför Vintergatans galax.

Stjärnmassasvarta hål bildas när massiva stjärnor når slutet av sina liv och kollapsar under sin egen gravitation.

Det svarta hålet beskrivs som " vilande " om det inte aktivt slukar materia och som ett resultat inte avger något ljus eller annan strålning.

Upptäckten har liknats vid att hitta en " nål i en höstack ", eftersom vilande svarta hål är notoriskt svåra att upptäcka eftersom de inte interagerar med sin omgivning.

Medförfattaren Dr Pablo Marchant vid KU Leuven i Belgien sa: "Det är otroligt, vi känner knappt till några vilande svarta hål med tanke på hur vanliga astronomer tror att de är."

En konstnärs intryck av det binära systemet VFTS 243. Systemet, som finns i Tarantelnebulosan i det stora magellanska molnet, består av en het, blå stjärna med 25 gånger solens massa och ett svart hål, som är minst nio gånger solens massa

Konstnärens intryck av det binära systemet VFTS 243. Bakgrundsbilden visar en Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy (VISTA) bild av ett segment av det stora magellanska molnet, som markerar regionen där VFTS 243 finns. Storleken på stjärnan, svarta hålet och banorna är inte skalenliga

Det nyupptäckta svarta hålet ligger i det stora magellanska molnet – en satellitgalax som gränsar till Vintergatan.

Det stora magellanska molnet kretsar kring en het, blå stjärna som är nästan tre gånger så stor som vår galax.

Tusentals svarta hål med stjärnmassa tros existera i Vintergatan och Magellanska molnen.

De är mycket mindre än det supermassiva svarta hålet 27 000 ljusår från jorden som driver Vintergatan, känd som Skytten A*.

Det svarta hålet är en del av en " binär " med en lysande följeslagare, där de kretsar runt varandra i ett system som kallas VFTS 243.

Medförfattaren Dr Julia Bodensteiner, från European Southern Observatory (ESO) i Tyskland, sa: "I mer än två år nu har vi letat efter sådana svarta hål-binära system.

"Jag blev väldigt exalterad när jag hörde talas om VFTS 243, som enligt min mening är den mest övertygande kandidaten som hittills rapporterats."

Det tog sex år med data från ESO:s Very Large Telescope (VLT) för att officiellt identifiera VFTS 243.

FLAMES-skannern (Fibre Large Array Multi Element Spectrograph) på VLT:n gör att mer än hundra objekt kan observeras samtidigt.

Historiskt sett har binärer som är värd för svarta hål från stjärnmassa identifierats genom närvaron av ljusa röntgenstrålar från ackretionsskivan.

Den glödande ansamlingsskivan är bildad av gaser från den levande stjärnans atmosfär som strömmar mot och omger det svarta hålet.

Observationer från NASA:s Chandra röntgenteleskop visar dock att VFTS 243 är svagt röntgenstrålande.

Den här bilden från VLT Survey Telescope vid ESO:s Paranal-observatorium i Chile visar Tarantelnebulosan och dess omgivningar inom det stora magellanska molnet. Den visar stjärnhopar, glödande gasmoln och de utspridda resterna av supernovaexplosioner

Historiskt sett har binärer som är värd för svarta hål från stjärnmassa identifierats genom närvaron av ljusa röntgenstrålar från ackretionsskivan (bilden). Den glödande ansamlingsskivan är bildad av gaser från den levande stjärnans atmosfär som strömmar mot och omger det svarta hålet (stockillustration)

Studien, som publiceras idag i Nature Astronomy , belyser också hur svarta hål skapas från kärnorna av döende stjärnor.

Stjärnan som gav upphov till VFTS 243 verkar ha kollapsat helt, utan att lämna några spår av en kraftig supernovaexplosion.

Dr Shenar förklarade: "Bevis för detta scenario med " direkt kollaps " har dykt upp nyligen - men vår studie ger utan tvekan en av de mest direkta indikationerna.

"Detta har enorma konsekvenser för ursprunget till fusioner av svarta hål i kosmos."

ESO:s Very Large Telescope

FLAMES-instrumentet, monterat på Nasmyth A-plattformen vid ESO:s Very Large Telescope. FLAMES är en högupplöst spektrograf av VLT och kan komma åt mål över ett stort korrigerat synfält. Det gör att mer än hundra föremål kan observeras på en gång

Trots smeknamnet " svarta hålspolisen " uppmuntrar det internationella forskarteamet aktivt att granska deras arbete.

Huvudförfattaren Dr Tomer Shenar, vid Amsterdams universitet, sa: "Som en forskare som har avslöjat potentiella svarta hål under de senaste åren, var jag extremt skeptisk till denna upptäckt.

"För första gången samlades vårt team för att rapportera om en upptäckt av ett svart hål – istället för att avvisa ett."

Dr Kareem El-Badry från Harvard University i Boston har smeknamnet " förstöraren av svarta hål " på grund av hans ryktbarhet för att avslöja upptäckter.

Dr El-Badry sa: 'När Tomer bad mig att dubbelkolla hans fynd, hade jag mina tvivel.

"Men jag kunde inte hitta en rimlig förklaring till uppgifterna som inte involverade ett svart hål.

– Jag förväntar mig givetvis att andra inom området noggrant går igenom vår analys och försöker laga alternativa modeller.

"Det är ett väldigt spännande projekt att vara med i."

Referens(er): Nature Astronomy