Den danska fysikern Lene Hau kunde sakta ner ljusets hastighet till 38 mph och kunde så småningom manipulera den

En grundläggande fysisk konstant inom många områden av fysiken, ljusets hastighet. Ljusets hastighet, som är konstant och ändlig, är 186 000 miles per sekund. Men visste du att det är möjligt att ändra ljusets hastighet?

Lene Hau, en fysiker från Danmark, uppnådde denna första avmattning av ljuset till 38 mph 1999. Senare kunde hon helt stoppa, reglera och flytta det.

Vem är Lene Hau?

Lene Vestergaard Hau, en fysiker född i Vejle, Danmark, den 13 november 1959, är mest känd för sitt arbete med att bromsa och stoppa ljuset. Hon tog examen från Aarhus Universitet i Danmark med en kandidatexamen i matematik, en magisterexamen i fysik och en doktorsexamen.

Lene Haus forskning om ljusets hastighet

Efter år av ansträngning bemästrade Hau konsten att cykla i ljusets hastighet 1999.

Istället för att cykla snabbare, saktade hon ner ljuset till häpnadsväckande 60 kilometer i timmen, och åstadkom denna imponerande bedrift. Hon åstadkom något ännu mer extraordinärt genom att stoppa ljuset i dess spår.

Ljus färdas med 186 000 miles per sekund. Hau har vetat detta men aldrig förutsett att slå rekordet i låghastighetsljushastighet. Hon startade en ny forskningsinsats kort efter att hon kom dit: leta efter Bose-Einstein-kondensatet, ett helt nytt materiatillstånd.

Atomer är extremt känsliga för temperatur; vid några miljondelar av en grad över den absoluta nollpunkten förlorar de sin individualitet och smälter samman.

Denna samling kan bete sig som en enda superatom vid tillräckligt låga temperaturer; det hänvisas till som Bose-Einstein-kondensatet efter de två fysiker vars forskning förutspådde dess existens 1924.

"Jag var så nyfiken på att se hur detta nya tillstånd av materia var. Vi var otroligt glada. Vi hade lyckats." Lene Vestergaard Hau, fysiker

Bose-Einstein-kondensatet bildades slutligen i juni 1997 efter att Hau och hennes kollegor framgångsrikt kylt atomerna.

Efter att ha skapat den började Hau och hennes medarbetare leta efter användningsområden för kondensatet. De upptäckte att de kunde få ljus att passera genom det tidigare ogenomskinliga kondensatet genom att exakt manipulera det med laserstrålar. Och de insåg att inget material någonsin hade identifierats som kunde fördröja ljuset så effektivt som det masserade kondensatet.

Med hjälp av en elektromagnet suspenderades ett 0,2 millimeter långt cigarrformat kondensat inuti en vakuumkammare. De använde en exakt kalibrerad laserstråle för att belysa cigarren från sidan innan de avfyrade en puls av laserljus längs dess långa axel.

Så snart pulsen berörde det modifierade kondensatet, saktade det ner och komprimerades. I ett år arbetade Hau hela natten i labbet för att förfina sin testteknik för att bromsa ljuset. Hon började märka att ljuset avtog i mars 1998, äntligen.

"Jag tänkte, 'jipp, du är den första personen som ser ljus gå så här långsamt." Lene Vestergaard Hau, fysiker

Hon upptäckte att hon rörde sig snabbare än sina ljusstrålar när hon tog ett flyg till Köpenhamn den sommaren. Hon publicerade sina fynd den hösten när hon framgångsrikt fick lätt att röra sig i cykeltakt.

Hennes team avancerade sin forskning i år genom att framgångsrikt stoppa allt ljus inuti ett Bose-Einstein-kondensat. Forskarna stängde omedelbart av kopplingslasern när ljuspulsen hade komprimerats helt och instängt i kondensatet. Ljuset fastnade inuti efter denna förändring. Den initiala ljuspulsen kom från den andra änden när de slog på kopplingslasern igen.

Referens(er): Physics Today och Physics Central