Ditt huvud kommer att snurra efter att ha läst vad Stephen Hawking tyckte om multiversum!

Hawkings slutliga publikation, som publicerades i tidskriften High-Energy Physics, återupptog en av hans tidigare (och lika uppseendeväckande) spekulationer. " Idén utan gränser " tar hänsyn till Einsteins teori om att världen före Big Bang var en singularitet, ett utomordentligt tätt och hett mikrofläck av materia där fysikens lagar inte gällde. Hawking antog att tiden som vi känner den inte existerade i denna singularitet, som inte hade någon början och inget slut och var oändlig och sfärisk snarare än ändlig och linjär. Under en fas som kallas kosmisk inflation anses det embryonala universum ha expanderat snabbt och skapat parallella världar.

Något så outgrundligt för den mänskliga hjärnan fick Hawking till slut att vilja kvantifiera det. Oändliga universum öppnar portaler för oändliga möjligheter, men det betyder paradoxalt nog att det inte finns något korrekt sätt att testa teorier om ursprunget till vårt eget universum eller dess framtid.

Han och fysikern Thomas Hertog satte sig för att sätta teoretiska gränser för sitt eget förslag utan gräns genom att försöka isolera varje unik typ av universum som kan sväva där ute.

Kan det finnas bevis för att multiversum lurar i den kosmiska mikrovågsbakgrunden? Kredit: ESA

"Hawking var inte nöjd med det här tillståndet," sa Hertog, som var medförfattare till den tidningen med Hawking, till Live Science. ''Låt oss försöka tämja multiversum', sa han till mig för ett år sedan. Så vi bestämde oss för att utveckla en metod för att omvandla idén om ett multiversum till en sammanhängande, testbar vetenskaplig ram."

Holografi, konceptet att kryptera tredimensionell information på en tvådimensionell yta, var i slutändan vad Hawking och Hertog använde för att etablera en länk mellan Einsteins teoretiska singularitet och vårt universum, som påstås ha kommit ur den. Vissa forskare tror att vi lever i ett holografiskt universum. De förenade singularitetens galna kvantfysik med fysikens klassiska lagar som gör att vi kan förstå universums beteende. Att veta att det finns ett ändligt antal universum i multiversum betyder att arten av dessa universum kan förutsägas.

Vi behöver fortfarande bevis på ett multiversum innan vi kan bevisa att andra världar existerar någonstans i tid och rum. Den kosmiska mikrovågsbakgrunden är en kall mikrovågsstrålning som innehåller spår av primordiala gravitationsvågor från Big Bang (CMB).

Om en tillräckligt avancerad satellit någonsin strålar tillbaka en CMB-energisignatur som matchar Hawkings hypotes om kosmisk inflation, kan det tyda på att multiversum är mer än bara ett science fiction-koncept.

Medan ytterligare forskning behövs för att stödja Hawking och Hertogs teori, är bara utsikten att vara en livsform i en av många världar tillräckligt för att hålla dig vaken på natten.