En jättegalax som kretsar kring vår egen dök precis upp från ingenstans

Astronomer som tittade på himlen fick nyligen en stor överraskning. De upptäckte en stor galax i en oupptäckt del av vår galax. Det dök upp till synes från ingenstans.

Så, hur uppnådde galaxen, kallad Crater 2, denna bedrift, ungefär som ett rådjur som hoppade från intergalaktiska buskar för att titta ner i våra kollektiva strålkastare? Även om Crater 2:s utseende kan dyka upp plötsligt, har han varit närvarande hela tiden. Vi ignorerade det helt enkelt.

Men nu när vi vet att det finns, har astronomer upptäckt några fler förödmjukande egenskaper. Till att börja med kan vi inte tillskriva galaxens relativa oklarhet till dess storlek. Crater 2 är så massiv att den redan har utsetts till den fjärde största galaxen i vår galax omloppsbana. Vi kan inte skylla på dess avstånd heller. Kraterns bana runt Vintergatan placerar den omedelbart ovanför.

Med det sagt, hur lyckades vi missa det? Forskare vid University of Cambridge har ett svar till oss i en nyligen publicerad publikation publicerad i Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Trots sin storlek och närhet är Crater 2 likaså en ganska mörk galax. Det är faktiskt en av de svagaste galaxerna som någonsin upptäckts. Detta, tillsammans med flera betydligt ljusare grannar, gjorde att galaxen kallad "den svaga jätten" kunde förbli oupptäckt fram till idag.

Men nu när vi har sett Crater 2 väcker upptäckten frågor om vad mer som kan finnas. Forskare talar redan om att börja söka efter så massiva, svarta galaxer i vårt närområde. Det fungerar som en fantastisk påminnelse om att det fortfarande finns mycket om rymden som vi inte förstår.

Referens(er): Peer-Reviewed Research Paper

1 comment

1. Good Morning Ladies, COuld you please enrol Me and subscribed on the Daily Newsletter Platform of this page. My email has been approved. Many Thanks.

ReplyDelete