Forskare bekräftar upptäckten av en mystisk vägg vid kanten av solsystemet

Den 5 november 2018 anslöt sig NASA:s Voyager 2 till sitt systerflygplan Voyager 1 bortom heliosfären, " den skyddande bubblan av partiklar och magnetfält som skapas av vår sol ".

Ansett som en " vattendelare i vår utforskning av rymden ", har fem nya forskningsartiklar publicerats i tidskriften Nature Astronomy som dokumenterar vad som har hänt sedan rymdfarkosten korsade gränsen och rasade mot ljusets död.

Enligt NASA:s Jet Propulsion Laboratory, kommer Voyager 2:s fynd att hjälpa " måla en bild av denna kosmiska kustlinje, där miljön som skapats av vår sol slutar och det stora havet av interstellärt rymd börjar ".

Som sagt till IFLScience sa NASA-astrofysikern Jeffrey Hayes:

Detta är en vattendelare i vår utforskning av rymden: vi har för första gången lämnat "hemmets" gränser och tar våra allra första trevande steg in i det interstellära rymden – Vintergatans galax som vi är en del av. Det är ett fantastiskt avstånd att komma på bara 62 år, sedan lanseringen av den första satelliten. Vem vet vad nästa 62 kommer att ge?

Var och en av forskningsartiklarna kretsar kring rymdfarkostens fynd, sammanställda av dess fem operationsinstrument: en magnetfältssensor, två instrument för att upptäcka energiska partiklar i olika energiområden och två instrument för att studera plasma (en gas som består av laddade partiklar).

Men vad är heliosfären? Hayes gav en förklaring och beskrev den som en " något porös gräns ".

Hayes lade till:

Inuti finns utrymmet vi lever i, vilket är det mycket utdragna inflytandet från solen och solvinden som den genererar, och utanför är ett område som inte är under samma inflytande. Båda Voyagers fann att detta var fallet. Den ursprungliga modellen var att solvinden bara gradvis skulle tona bort tills man var i det interstellära mediet; uppenbarligen är det inte fallet.

Heliopausen fungerar som en något porös gräns som bara tillåter vissa partiklar att passera den. Eftersom vi bara har gått igenom det helt nyligen – 2012 med Voyager 1, och nu med Voyager 2, finns det fortfarande många aspekter av detta som vi inte förstår.

När han diskuterade ytterligare utforskningsmöjligheter, tillade Hayes:

Medan Voyager 2 ännu inte har kommit in i det ostörda interstellära rymden, erbjuder sonderna en banbrytande illustration av hur " solen interagerar med det som fyller det mesta av utrymmet mellan stjärnor i Vintergatans galax ".

När han diskuterade ytterligare utforskningsmöjligheter, tillade Hayes:

När det gäller utforskning av rymden betyder det att vi bara knappt har skrapat på ytan av vad det innebär att vara i det interstellära rymden. Allt som allt har vi gått in i en ny era av utforskning som ställer lika många nya frågor som den har besvarat våra äldre.

Kanske dröjer det inte länge förrän vi skickar Matthew McConaughey genom ett maskhål.

Referens(er): IFLScience