Forskare har precis hittat starka bevis på en sjö med flytande vatten på Mars

Finns det vatten på Mars? Forskare har diskuterat denna fråga åtminstone sedan 1700-talet, när astronomen Giovanni Schiaparelli använde ett teleskop för att observera Mars och trodde att han såg kanaler. En ny övertygande studie tyder på att det finns en stor sjö med vatten under Mars södra polaris. Studien kastar nytt ljus över ämnet, vilket antyder att det trots allt kan finnas flytande vatten på Mars.

Vetenskapen och annan viktig information

European Mars Express orbiter upptäckte 2018 att ytan på inlandsisen som täcker Mars sydpol sjunker och stiger, vilket antyder att flytande vatten kan dölja sig under. Men inte alla forskare var övertygade vid den tiden. Mars är extremt kallt, och för att subglacialt vatten ska existera i flytande form på planeten måste det finnas en värmekälla, till exempel geotermisk energi.

Vissa forskare spekulerade vid tidpunkten för upptäckten av Mars Express att den märkliga radarsignalen kunde förklaras av något annat, till exempel torrt material under istäckena. Men ett internationellt team av forskare ledda av forskare från University of Cambridge använde nyligen en annan teknik för att undersöka den istäckta regionen och drog slutsatsen att närvaron av flytande vatten är den mest troliga förklaringen.

Med hjälp av NASA:s Mars Global Surveyor satellit-laser-höjdmätare för att kartlägga topografin, eller formen, av inlandsisens övre yta, upptäckte forskarna subtila mönster av höjdskillnader som matchade datormodellens förutsägelser för hur en vattenkropp under inlandsisen skulle påverka dess yta, enligt studien.

"De nya topografiska bevisen, våra datormodellresultat och radardata gör det mycket mer sannolikt att åtminstone ett område av subglacialt flytande vatten finns på Mars idag", säger Neil Arnold, professor vid Cambridge Scott Polar Research Institute och studiens ledare författare, i ett pressmeddelande .

Vad är grejen?

Även om inte alla är överens om att det finns flytande vatten på Mars, om det bevisas att det finns under den röda planetens yta, kan det ge upphov till hopp om existensen av härdigt mikrobiellt liv på den röda planeten.

"Flytande vatten är en viktig komponent i livet, men detta betyder inte nödvändigtvis att det finns liv på Mars", säger Frances Butcher, studiens andra författare. "För att vara flytande vid så kalla temperaturer kan vattnet under sydpolen behöva vara extremt salt, vilket gör att alla mikrobiellt liv är svårt att leva." Det ger dock hopp om att det fanns fler beboeliga miljöer tidigare när klimatet var mindre hårt."

Vad kommer härnäst?

Datan som återkommer från Mars, både från satelliter och landare, är av så hög kvalitet att vi kan använda den för att svara på extremt svåra frågor om förhållandena på och under planetens yta. Och forskare använder samma teknik som de gör på jorden.

Referens(er): Nature Astronomy journal