Forskare har upptäckt en "planet-mördare" asteroid som hotar jorden

En grupp amerikanska forskare upptäckte den största potentiellt farliga asteroiden på över åtta år.

En gigantisk asteroid skulle potentiellt kunna kollidera med jorden, enligt en grupp amerikanska forskare, som tillade att den de nyligen upptäckt är den största som upptäckts på över åtta år. Himlakroppen, kallad 2022 AP7, är 1,5 kilometer (0,9 miles) bred, enligt teamet, och dess potentiella påverkan kommer att märkas över flera kontinenter.

"Hintills har vi upptäckt två stora jordnära asteroider som är ungefär en kilometer tvärs över, en storlek som vi kallar "planetmördare", säger Scott Sheppard, en astronom vid Carnegie Institution for Science's Earth and Planets Laboratory och huvudförfattaren. av en tidning som beskriver upptäckten, sades i ett pressmeddelande. Enligt forskarna har endast 2022 AP7 en omloppsbana som gör den potentiellt farlig för jorden.

Asteroiden känd som " planetmördaren " gömde sig någonstans mellan jorden och Venus, vilket gjorde den svår att upptäcka. För att studera detta område måste astronomer titta i solens riktning, och banbrytande orbitala teleskop som James Webb och Hubble kan inte användas eftersom solens bländning skulle bränna deras känsliga optik.

"På grund av svårigheten att observera nära solens bländning," förklarade Sheppard, "har hittills bara omkring 25 asteroider med banor helt inom jordens omloppsbana upptäckts." Dark Energy Camera från Victor M. Blanco 4-metersteleskopet vid Cerro Tololo Inter-American Observatory i Chile användes för att göra upptäckten i detta fall.

Även om det inre solsystemet fortfarande är i stort sett okänt när det gäller asteroider, tror forskare att det innehåller få potentiella hot mot jorden.

"Det finns sannolikt bara ett fåtal [nära jordasteroider] med liknande storlekar kvar att hitta," sa Sheppard och tillade att den stora majoriteten av dem skulle ha omloppsbanor som aldrig skulle sätta dem i direkt kollision med jorden. Det är också oklart när, om någonsin, 2022 AP7 kommer att utgöra ett allvarligt hot mot jorden.

Trots detta övervakar astronomer redan upp till 2 200 potentiellt farliga asteroider som är mer än en kilometer breda, enligt Space.com. Enligt media kan sådana rymdstenar utgöra ett hot mot hela planeten eftersom även en 50 meter bred asteroid kan skada en hel stad som London om den exploderar över dess centrum.

Apophis, en asteroid, har en farligt nära bana till jorden. Forskare varnade 2020 för att den skulle kunna träffa planeten 2068. Senare samma år förutspådde American Astronomical Society's Division for Planetary Sciences att den 370 meter långa rymdstenen kunde passera genom banorna för några av våra kommunikationssatelliter redan 2029 .

Referens(er): Space.com