Forskare spårar jordens väg genom galaxen, avslöjar en märklig 200 000-miljonerårig rytm

Forskare har studerat vår planets och hela solsystemets väg genom galaxen och upptäckt en ovanlig rytm som inträffar vart 200 000 miljoner år.

Vår planet, förutom att snurra runt sin axel, kretsar runt solen och färdas genom Vintergatans galax, som också är i rörelse. Som en enorm kosmisk familj reser vi över Vintergatans galax.

Vår Vintergatans galax är inte bara stor och massiv, utan den är också i rörelse. Den består av stjärnor, planeter, gasmoln, dammkorn, svarta hål, mörk materia och andra föremål som alla bidrar till och påverkas av dess nettogravitation. Ur vårt perspektiv roterar solen en gång var 220-250 miljoner år, cirka 25 000 ljusår från mitten av vår galax.

Allt rör sig.

Vintergatans galax är en spiralgalax med fyra huvudspiralarmar och många fragment av armar som kallas sporrar.

Allt inom vår galax, inklusive vårt solsystem, färdas genom rymden och färdas genom dessa spiralarmar.

Så, hur påverkar detta vår planet, om alls?

För att ta reda på det bestämde sig geologer för att inte titta ut i rymden utan ner i jorden, observera små korn, i hopp om att förstå hur planeten byggdes och vilka processer som kan ha bidragit till dess bildande.

Frågar en geolog

Sammansättningen av mineralkorn som är mindre än ett människohår observeras av geologer. De extrapolerar sedan de kemiska processer de föreslår för att överväga hur jorden bildades.

För närvarande kopplar forskare små korn till jordens plats i galaxen, vilket för den minut uppmärksamheten till nya höjder. Deras fynd har rapporterats i en vetenskaplig artikel publicerad i Geology och med titeln " Gick det genom den galaktiska spiralarmarnas produktion av fröskorpa på den tidiga jorden?

Astrofysikernas mål är att få en bättre förståelse av universum och vår plats i det. Fysiker utvecklar modeller för att beskriva astronomiska objekts banor med hjälp av fysikens lagar.

Trots vad vi kan tro har planetens yta utan tvekan påverkats av dess kosmiska miljö. Ett meteoritnedslag, periodiska förändringar i jordens omloppsbana, variationer i solens produktion och gammastrålning är alla en del av denna process.

Nyligen har meteoritnedslag kopplats till bildandet av kontinental skorpa på jorden, vilket bildar flytande " frön " i det yttersta lagret av vår planet.

En rytm

Forskare har nu identifierat en rytm i produktionen av denna tidiga kontinentala skorpa som tyder på en kraftfull drivkraft.

Magma, ett smält eller halvsmält material, är ansvarigt för bildandet av många stenar på jorden. Förutom att magma genereras av manteln – det fasta, långsamt strömmande lagret under vår planets skorpa – kan äldre bitar av redan existerande skorpa också värmas upp igen för att bilda magma. Fast bergart bildas när flytande magma svalnar.

Mineralkorn växer under denna avkylningsprocess av magmakristallisation och kan fånga sönderfallande element som uran, vilket producerar ett slags stoppur som registrerar mineralernas ålder.

Förutom att fånga andra element kan kristaller också registrera sammansättningen av deras föräldramagma.

Denna information, i kombination med skorpans sammansättning, gör det möjligt för forskare att rekonstruera en tidslinje för skorpproduktion.

Genom att använda Fouriertransformen kan de avkoda signalens huvudfrekvenser.

Baserat på detta tillvägagångssätt hade skorpproduktionen på den tidiga jorden en ungefärlig rytm på 200 miljoner år.

En ännu konstigare rytm

En liknande rytm finns också på andra håll. Vintergatans galax och vårt solsystem snurrar runt det supermassiva svarta hålet i dess centrum, men med olika hastigheter.

När vårt solsystem rasar runt galaxens armar, kretsar spiralarmarna i 210 kilometer per sekund medan solen rusar fram med 240, vilket betyder att vårt solsystem åker längs spiralarmarna.

Baserat på denna modell går vårt solsystem in i en spiralarm av galaxen ungefär vart 200:e miljon år.

Det finns ett möjligt samband mellan den tid det tar att kretsa runt galaxens spiralarmar och tidpunkten för skorpproduktionen på jorden – men varför?

Oortmolnet tros kretsa kring vår sol längst bort i vårt solsystem.

Det föreslås att när solsystemet flyttas in i spiralarmar med jämna mellanrum, kan interaktionen mellan det och Oorts moln lossa material från molnet och föra det närmare det inre solsystemet. Det finns till och med en möjlighet att en del av detta material kommer att träffa jorden.

Forskare tror att dessa periodiska högenergieffekter kan spåras av de små mineralkornen som bevarar rekordet för skorpproduktion. Nedslag från kometer gräver ut stora volymer av jordens yta, vilket gör att manteln smälter på grund av dekompressionen.

Eftersom den är berikad med lätta element som kisel, aluminium, natrium och kalium, flyter den ovanpå den tätare manteln. Kontinentalskorpa kan genereras på en mängd olika sätt, men när vi påverkar vår tidiga planet har vi sannolikt bildat flytande frön av skorpa. Dessa tidiga frön skulle vidhäftas av magma producerad av senare geologiska processer.