Forskare tog precis en verklig bild av en planet i ett annat stjärnsystem

Planeten, känd som " b Pictoris c ," ligger ungefär 63 ljusår från jorden i Beta Pictoris-systemet. Med hjälp av den extra ljusstyrkan och dynamiska massdata som erhålls från att avbilda den, siktar de på att begränsa hur det uppstod.

Forskare upptäckte planetens existens genom att observera påverkan den hade på sin moderstjärnas omloppsbana. På grund av hur nära den kretsar runt sin stjärna är det omöjligt att föreställa sig planeten ensam.

Forskarna använde en teknik som kallas " radialhastighetsmetoden ", som har använts i flera år för att upptäcka hundratals exoplaneter men aldrig använts för att direkt utvärdera exoplaneter.

Teamet kunde lokalisera positionen med otrolig tydlighet med hjälp av data från de fyra teleskopen på VLT, och de kunde också ta ett fotografi av det. Detta var första gången en exoplanet kunde verifieras med hjälp av både " radialhastighetsansatsen " och direkt avbildning.

Den nyligen avbildade Beta Pictoris c tillsammans med Beta Pictoris b.

Enligt Mathias Nowak, huvudförfattare till artikeln som nyligen publicerades i tidskriften Astronomy and Astrophysics, "antyder detta att vi nu kan få både ljusstyrkan och massan av denna exoplanet." Ju större en planet är, desto mer briljant är den vanligtvis.

Forskarna kommer att behöva vänta tills det finns tillräckligt med radiell hastighetsdata för att göra en massbestämning. På grund av exoplanetens 28-åriga omloppstid kan detta ta lite tid.

Enligt ett uttalande från Frank Eisenhauer, GRAVITY-projektets chefsforskare vid Max Planck Institutes for Astronomy and Extraterrestrial Physics, "Det är anmärkningsvärt vilken detaljnivå och känslighet vi kan uppnå med GRAVITY."

Från det supermassiva svarta hålet i mitten av vår galax till planeter utanför solsystemet, vi börjar bara utforska magnifika nya världar, fortsatte han.

Referens: Astronomi och astrofysik