Hoags objekt är en galax inom en galax inom en galax (och ingen vet varför)

Med en felfritt symmetrisk ring som omger en röd sfär av stjärnor är Hoags objekt ett av de mest fantastiska mysterierna i universum.

Om du tittar noga på ormstjärnbilden på den norra himlen, kanske du märker en galax i en galax i en galax.

Denna kosmiska turducken är känd som Hoags objekt, och den har förbryllat astronomer sedan astronomen Arthur Hoag hittade den 1950.

Till vänster: Hubble Heritage WFPC2 färgbild av Hoags objekt (Bildkredit: NASA, ESA och Hubble Heritage Team). Höger: FPI Hα-data ritade som konturer över gråskalebilden HST F606W.

Objektet som övervägs är en unik, ringformad galax 100 000 ljusår över (något större än Vintergatan) och 600 miljoner ljusår bort från jorden. I en färsk ögonblicksbild av det märkliga objektet som tagits av rymdteleskopet Hubble och analyserats av geofysikern Benoit Blanco, bildar en bländande ring av miljarder blå stjärnor en perfekt cirkel runt en mycket mindre och tätare sfär av rödaktiga stjärnor. En annan ringgalax, mycket, mycket längre bort, verkar säga hej från det svarta utrymmet mellan de två stjärncirklarna.

Vad är det som händer, och vad gjorde att Hoags föremål var på mitten? Ringgalaxer står för mindre än 0,1 % av alla kända galaxer, vilket gör dem utmanande att analysera. Hoag hävdade själv att den unika ringutvecklingen i galaxen var en optisk illusion orsakad av gravitationslinser (en effekt som uppstår när extremt tunga föremål böjer sig och förstorar ljuset). Denna uppfattning avslogs senare av studier med större teleskop.

Kinematisk information för Hoag's Object. Övre paneler: WFPC2 F606W-bild (övre till vänster) och Hα-intensitetskarta (övre höger). Slitsorientering och faktiska spaltbredder för de tre positionsvinklarna som används för spektroskopi indikeras också, liksom MPFS synfält. Nedre paneler: siktlinjehastighetsfältet (nedre till vänster) och hastighetsspridningsfältet (nedre höger) för Hoag's Object från FPI- och MPFS-observationer.

R-band negativ bild av Hoag's Object erhållen med BTA 6-m teleskopet. Den begränsande ytljusstyrkan når µR ≈ 27,3 mag arcsec 2.

En annan allmän uppfattning är att Hoags objekt en gång var en vanligare skivformad galax, men en uråldrig kollision med en annan galax slet ett hål genom skivans buk, vilket permanent förvrängde dess gravitationskraft. Om en sådan kollision inträffade inom de senaste 3 miljarderna åren borde astronomer som använder radioteleskop ha kunnat skymta en del av efterdyningarna. Inga sådana bevis har upptäckts.

Om en kosmisk katastrof inträffade i Hoags objekts kärna, måste det ha hänt så länge sedan att alla spår av den har tvättats bort. Med bara ett fåtal andra kända ringgalaxer att analysera (av vilka ingen uppvisar de exakt symmetriska egenskaperna som upptäckts i denna), förblir Hoags objekt ett mysterium insvept i en gåta i en gåta - du vet, som en turducken.

(Bild med tillstånd av NASA/ESA/Hubble)