"Jättebåge" som sträcker sig 3,3 miljarder ljusår över kosmos borde inte existera

En nyupptäckt halvmåne av galaxer som spänner över 3,3 miljarder ljusår är en av världens största kända strukturer, som utmanar några av astronomernas mest grundläggande antaganden om universum.

Det episka arrangemanget som kallas Giant Arc består av galaxer, galaxhopar och mycket gas och damm. Den ligger 9,2 miljarder ljusår bort och sträcker sig över ungefär en 15:edel av det observerbara universum.

Dess upptäckt var " serendipitous ", enligt Alexia Lopez, en doktorand i kosmologi vid University of Central Lancashire (UCLan) i Storbritannien. Lopez skapade kartor över saker på natthimlen med hjälp av ljus från cirka 120 000 kvasarer, som är avlägsna lysande kärnor av galaxer där supermassiva svarta hål förbrukar material och producerar energi.

När detta ljus passerar genom materia mellan oss och kvasarerna, absorberas det av olika komponenter och lämnar tydliga spår som kan ge viktig information till forskare. I synnerhet använde Lopez märken som lämnats av magnesium för att bestämma avståndet till den mellanliggande gasen och dammet, samt materialets position på natthimlen.

Jättebågen. Grå regioner visar områden som absorberar magnesium, vilket avslöjar fördelningen av galaxer och galaxhopar. De blå prickarna är bakgrundskvasarer, ibland kända som spotlights. (Bildkredit: Alexia Lopez/UCLan)

På detta sätt fungerar kvasarerna "som strålkastare i ett mörkt rum, och belyser denna mellanliggande materia", sa Lopez. En struktur började utvecklas mitt i de kosmiska kartorna. "Det var typ en antydan till en stor båge," sa Lopez. "Jag kommer ihåg att jag gick till Roger [Clowes] och sa 'Åh, titta på det här'."

Clowes, hennes doktorandrådgivare vid UCLan, föreslog ytterligare undersökning för att garantera att det inte var en olycka eller ett datatrick. Efter att ha gjort två olika statistiska tester, fastställde forskarna att det var mindre än 0,0003 % sannolikhet att Giant Arc inte var verklig. De presenterade sina resultat vid American Astronomical Societys 238:e virtuella möte.

Strukturen av jättebågen visas i grått, med närliggande kvasarer överlagrade i blått. Det finns ett preliminärt samband mellan dessa två datamängder. (Bildkredit: Alexia Lopez/UCLan)

Men fyndet, som kommer att ta plats i listan över de största sakerna i kosmos, undergräver en grundförväntning om universum. Astronomer har länge hållit fast vid den kosmologiska principen, som säger att materia är mer eller mindre jämnt fördelad i rymden på de största skalorna.

Jättebågen är större än andra stora byggnader som Sloans mur och sydpolsmuren, som båda översköljs av ännu större kosmiska särdrag. "Det har upptäckts ett antal storskaliga strukturer under åren," sa Clowes till WordsSideKick.com. "De är så stora att du undrar om de är kompatibla med den kosmologiska principen."

Det faktum att sådana massiva enheter har samlats på särskilda platser i universum antyder att materia kanske inte har fördelats jämnt över hela universum. Men, tillade Lopez, är den nuvarande standardmodellen för kosmos baserad på den kosmologiska principen.

"Om vi ​​upptäcker att det inte är sant, kanske vi måste börja titta på en annan uppsättning teorier eller regler."

Lopez vet inte hur dessa teorier skulle se ut, även om hon nämnde idén om att modifiera hur gravitationen fungerar på de största skalorna, en möjlighet som har varit populär bland en liten men högljudd grupp forskare under de senaste åren.

Sydpolmurens grundare, Daniel Pomarède, en kosmograf vid Paris-Saclay University i Frankrike, höll med om att den kosmologiska principen borde sätta en teoretisk gräns för storleken på kosmiska ting.

Viss forskning har föreslagit att strukturer bör nå en viss storlek och sedan inte kunna bli större, sa Pomarède till WordsSideKick.com. "Istället fortsätter vi att hitta dessa större och större strukturer."

Ändå är han inte riktigt redo att kasta bort den kosmologiska principen, som har använts i modeller av universum i ungefär ett sekel.

"Det skulle vara väldigt djärvt att säga att det kommer att ersättas av något annat," sa han.