JWST har hittat och fångat den äldsta galaxen vi någonsin har sett i universum

Det har gått veckor sedan JWST började resa in i det förflutna genom att ta bilder av galaxer 13 miljarder år gamla eller mer.

Teleskopet (JWST) har slagit rekordet för att upptäcka den äldsta galaxen hittills cirka 100 miljoner år efter big bang.

GN-z11, den tidigare kandidaten för den mest avlägsna galaxen som upptäckts, visas som det röda objektet i mitten av inzoomningsbilden. Harikane et al.

Ett av JWST:s viktigaste mål är att se de allra första galaxerna bildade strax efter big bang för 13,8 miljarder år sedan. Den nuvarande äldsta galaxen - kallad GN-z11 som hittades av Hubble ST bildades cirka 400 miljoner år efter universums födelse.

Astrofysikern Rohan Naidu från Harvard och hans teamarbetare från Smithsonian Center of Astrophysics i Massachusetts tror att de har hittat den äldsta galaxen i en datauppsättning av JWST som släpptes offentligt för några veckor sedan - kallad GLASS. Galaxens namn är GLASS-z13, denna galax bildades cirka 300 miljoner år efter big bang. Rohans team hittade också en andra galax, i samma ålder som GN-z11.

GLASS-z13 är den äldsta galaxen som någonsin setts. Naidu et al, P. Oesch, T. Treu, GLASS-JWST, NASA/CSA/ESA/STScI

"Vi hittade två mycket övertygande kandidater för extremt avlägsna galaxer", säger Naidu. "Om dessa galaxer är på det avstånd vi tror att de är, är universum bara några hundra miljoner år gammalt vid den tidpunkten."

Dessa två galaxer har en massa på ungefär en miljard solar under denna tid. Det är en mycket unik egenskap som bara tros ha i galaxer upp till 500 miljoner år gamla, avslutar teamet, detta kan vara en antydan om att stjärnorna vanligtvis bildades snabbare än vi trodde i det tidiga universum. Galaxen som är nära big bang, Glass-z11, började också utveckla skivliknande struktur på grund av sin rotation.

Dessa två nya galaxer är mycket små jämfört med vår galax Vintergatan. (GLASS z-13 är bara 1600 ljusår i diameter och z-11 är 2300 ljusår i jämförelse med Vintergatan, Vintergatan är cirka 100 000 ljusår i diameter.)

Astrofysiker från Niehls Bohr Institute i Danmark, Gabriel Brammer , var också en del av GLASS-teamet och hjälpte sitt team att upptäcka GN-z11, förklarade att ytterligare studier och analys behövs för att få exakt avståndet mellan dessa två galaxer.

Bara James Webb ST kan uppnå det.

"De är mycket övertygande kandidater", säger han. "Vi var ganska säkra på att JWST skulle se avlägsna galaxer. Men vi är lite förvånade över hur lätt det är att upptäcka dem.”

This timeline shows how the discoveries of these two candidate early galaxies fit in with the history of the universe. Harikane et al. / NASA / ESA / P. Oesch (Yale University)

JWST is very very strong and it should easily make discoveries like this on regular basis. It will find galaxies lot more closer to the Big bang than these two galaxies, maybe 200 million years after the big bang, when the very first galaxies and stars have believed to form.

“How early does star formation start in the universe?” says Naidu. “It’s one of the last major unknowns in our broad timeline of the universe.”

Reference: arxiv.org/abs/2207.09434