JWST:s första bild av TRAPPIST-1 – En av våra bästa kandidater för att hitta livet

HÅLL FRAM I dina hattar: James Webb rymdteleskop har försett oss med de första TRAPPIST-1-bilderna som har verifierats. Stjärnan är ett av astronomins mest eftertraktade mål eftersom planeterna i TRAPPIST-systemet är starka utmanare för att stödja liv.

Bilderna är banbrytande i detaljnivån de ger astronomer som vill studera TRAPPIST och avslöja dess hemligheter. De markerar också en utjämning av hur vi kan studera stjärnor i allmänhet. Med tanke på den vetenskapliga betydelsen är det kanske desto mer chockerande att dessa bilder gjordes av en Redditor.

Reddit-användaren arizonaskies2022 bearbetade rå NIRISS-data till denna bild av exoplanet-värdstjärnan TRAPPIST-1.arizonaskies2022 via Reddit

VAD BILDEN VISAR - Bilden av TRAPPIST-1 är pixlad och avslöjar inte så mycket detaljer för det otränade ögat. Webbs NIRISS-instrument (Near InfraRed Imager och Slitless Spectrograph) observerades TRAPPIST-1 den 18 juli. I slutändan är denna bild sammanställd med observationer som gjorts under en snabb inspelning med NIRISS-instrumentet för att säkerställa att teleskopet var riktat och kalibrerat på rätt sätt.

Vid den tiden tror man att en av TRAPPISTs sju planeter i jordstorlek passerade framför stjärnan, åtminstone enligt Reddit-trådarna (Inverse försöker bekräfta denna detalj). Den påstådda fotobombplanen, TRAPPIST-1b, är inte i stjärnans beboeliga zon. Den kretsar alldeles för nära den röda dvärgen för att livet ska ha en chans på dess yta. Men en glimt av atmosfärens sammansättning skulle fortfarande vara ett stort steg framåt för exoplanetvetenskapen.

DOLDA DETALJER — Kanske ligger den verkliga spänningen gömd i en ljus vit, gul och orange visk, som representerar ljuset från TRAPPIST-1.

När data som producerade detta spektrum analyseras kan de avslöja detaljer om TRAPPIST-1 och möjligen atmosfären på en av dess planeter.arizonaskies2022 via Reddit

Ljuset i denna bild har brutits upp i de olika individuella våglängderna som utgör det. Eftersom varje kemiskt element utstrålar och absorberar olika våglängder av ljus, kan forskare använda ljusspektrumet från ett objekt för att förstå vad det är gjort av.

När Inverse arbetade för att bekräfta bilderna berättade Space Telescope Science Institutes talesman att bilden och spektrumet "ser ut som du förväntar dig" för bearbetade NIRISS-data.

Så hur fick en Redditor data för att göra dessa fantastiska bilder? Låt oss gräva in.

HUR BILDERNA Gjordes — Här är historien: Datan som de nya bilderna är gjorda av är data från Webb Telescope som samlades in den 18 juli. Men bilderna är ett verk av en Redditor som går av u/arizonaskies2022. (Inverse försökte kontakta Redditor via plattformen för den här historien men fick inget svar.)

Denna medborgarforskare gjorde det hårda arbetet med att bearbeta de allmänt tillgängliga Webb-data. De lade sedan upp bilden på Reddits r/jameswebb-forum den 20 juli.

"Båda bilderna är offentliga rådatafiler som jag hittade och laddade ner från MASTs webbplats", skriver u/arizonaskies2022 i en kommentar till deras Reddit-inlägg.

"Jag gjorde minimal bearbetning. Ingen av bilderna är beskuren, bara lite stretch och färg."

Webbs NIRISS-instrument (Near InfraRed Imager och Slitless Spectrograph) observerade TRAPPIST-1 på måndagen.

"Datan offentliggjordes omedelbart", säger en talesman för Space Telescope Science Institute till Inverse.

Space Telescope Science Institute hanterar både Webb- och Hubble-teleskopen, och de flesta av rådata från teleskopens instrument är allmänt tillgängliga online. Om någon har rätt programvara och tillräckligt med kunskap för att omvandla data till bilder eller spektra, då kan de. Institutet är till och med värd för webbseminarier för att lära människor hur man gör denna typ av bearbetning.

Det finns bara några få undantag från den regeln; forskarna som hjälpte till att designa Webbs instrument får några månaders exklusiv tillgång till data från sina egna observationer.

VAD ÄR NÄSTA FÖR WEBB — För alla TRAPPIST-1-fans där ute, vet att det här inte är det sista vi kommer att se av denna stellar exoplanetparadis.

TRAPPIST-1 är en liten, sval (både i temperatur och i betydelsen av att vara intressant) stjärna cirka 40 ljusår från jorden. Det är värd för sju steniga planeter ungefär lika stora som vår jord, och tre av dem är i den beboeliga zonen - området runt en stjärna där temperaturen är precis lagom för att flytande vatten ska existera på ytan av en planet.

Eftersom det är så nära, och eftersom det har så många jordliknande världar i sin beboeliga zon, är TRAPPIST-1-systemet en av de hetaste platserna i galaxen för att söka efter potentiellt liv, eller åtminstone potentiellt beboeliga främmande världar.

Om TRAPPIST-1b passerade framför stjärnan under Webbs observationer den 18 juli, kan en del av stjärnans ljus ha filtrerats genom exoplanetens atmosfär. Genom att jämföra TRAPPIST-1:s spektrum före, under och efter planetens transitering, kunde astronomer dra några slutsatser om sammansättningen av TRAPPIST-1bs atmosfär.

Mer kommer: Webb-teleskopet har redan observerat TRAPPIST-1 minst två gånger under två veckors vetenskapliga operationer. Vi kan inte vänta.

Referens(): Reddit Post