James Webb ST avslöjade just Never-Before-Seen Stars som gömmer sig i rymdens mörker

JWST observerade en galax 24 miljoner ljusår bort kallad NGC 7496, som tidigare hade varit gömd i mörker på grund av tjockt damm och gas som omgav dess unga stjärnbildande regioner. JWST kan dock detektera infrarött ljus som studsar från dammet, vilket gör att det kan undersöka nära det ögonblick då stjärnorna tänds och kärnfusion inträffade i deras kärnor. Vad JWST levererar är en aldrig tidigare skådad bild av galaxer.

Under de första dagarna av megateleskopets drift rapporterade forskare spännande nya upptäckter om galaxer, stjärnor, exoplaneter och till och med vårt eget solsystem.

Den " djupaste " vyn av kosmos som rymdteleskopet James Webb tog förändrade hur vi ser på universum och studerar kosmos.

Bilden visade tusentals galaxer inom ett område av himlen i minityrstorlek, vars ljus förstorades av den centrala galaxhopen.

Ser tillbaka i tiden

JWST hyllas ofta för sin förmåga att se de första galaxerna och stjärnorna i det tidiga universum. På juldagen 2021 lanserades teleskopet och sitter nu 1,5 miljoner kilometer från jorden. Den har redan upptäckt den mest avlägsna och tidigaste galaxen som någonsin upptäckts.

Under det första året av JWST-verksamheten har mer än 200 vetenskapsprogram planerats, inklusive GLASS-undersökningen. Två team upptäckte oberoende vad som nu anses vara den mest avlägsna galaxen i universum, och det hittades när de separat analyserade observationer för GLASS-undersökningen.

Den här bilden visar den stjärnbildande regionen i Carinanebulosan. Bildkredit: NASA, ESA, CSA, STScI.

Det ena laget leddes av Rohan Naidu vid Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i Massachusetts, medan Marco Castellano ledde det andra vid Astronomical Observatory of Rome. De två teamen identifierade två galaxer som dök upp mer än 300 miljoner år efter Big Bang och en så långt bort att den upptäcks av JWST när den sänder ut ljus 400 miljoner år efter Big Bang.

Trots sin extremt lilla storlek, kanske 100 gånger mindre än Vintergatan, bildar båda galaxerna stjärnor snabbt och har en massa som är 1 miljard gånger större än vår sol – mer än väntat för galaxer som är så unga. Det finns till och med bevis på en skenbar skivliknande struktur i en av de unga galaxerna. För att ta reda på deras egenskaper kommer fler studier att göras på deras ljus.

Det här är djupfältsbilden tagen av rymdteleskopet James Webb. Bildkredit: NASA, ESA, CSA och STScI.

Cosmic Evolution Early Release Science (CEERS) undersökningsmedlem Rebecca Larson från University of Texas, Austin säger att ett annat tidigt universumsprogram upptäckte "otroligt avlägsna galaxer", rapporterar Quanta Magazine.

Hittills har Larson och hennes kollegor upptäckt flera galaxer från de första 500 miljoner åren, även om de fortfarande inte har avslöjat sina resultat i en tidning.

Den djupaste bilden av universum är en skattkammare av vetenskapliga data, och fler tidiga galaxer gömmer sig i bilden av galaxhopen som presenteras av president Biden.

James Webb Deep Field-bilden och en bild av vad som tros vara den äldsta galaxen som hittills hittats. T. Treu/GLASS-JWST/NASA/CSA/ESA/STScI.

Det här klustret, känt som SMACS 0723, är så tungt att det böjer ljuset från föremål som är längre bort, så att de syns. Enligt forskare förstorar bilden 16 avlägsna galaxer vars ålder ännu inte har fastställts.

Teleskopet undersökte en avlägsen galax i bilden, en fläck av ljus 700 miljoner år efter Big Bang. I galaxen upptäckte JWST tunga grundämnen, som syre, med sin spektrograf.

Med hjälp av teleskopet hoppas forskarna upptäcka att ännu tidigare galaxer saknar tunga grundämnen – vilket indikerar att dessa galaxer bara innehåller population III-stjärnor, de tidigaste och största stjärnorna i universum. I processen att explodera bildade dessa stjärnor tyngre element, som syre, och släppte ut dem i universum.

NGC 7496

En jämförelse mellan en bild av NGC 7496 tagen av rymdteleskopet James Webb (vänster) och samma galax fotograferad av rymdteleskopet Hubble (höger). NASA, ESA, CSA och STScI.

JWST har redan försett forskare med värdefull data om galaxernas struktur och utveckling.

NOIRLab i Arizona, som leds av Janice Lee, letar efter unga stjärnbildningsplatser i galaxer. Med hjälp av JWST observerade Lees team en galax 24 miljoner ljusår bort kallad NGC 7496, som tidigare hade varit gömd i mörker på grund av tjockt damm och gas som omgav dess unga stjärnbildande regioner.

Under JWST:s övervakning börjar NGC 7496 plötsligt vakna till liv och visar kanaler där stjärnor bildas, noterade hon. NGC 7496 är en normal galax, inte en affisch-barngalax. "Det är bara fenomenalt," sa hon.

Tjugofyra miljoner ljusår från jorden är NGC 7496 en bomrad spiralgalax, definierad av distinkta spiralarmar i mitten och en stång som passerar genom mitten.

Detta är en vy av NGC 628 sett av rymdteleskopet James Webb. Bildkredit: Färgkomposit, Gabriel Brammer (Cosmic Dawn Center, Niels Bohr Institute, Köpenhamns universitet); rådata, Janice Lee et al. och PHANGS-JWST-samarbetet.)

Den galaktiska skivan drar stjärnor mot det tätare området på grund av ojämn densitet.

Gas kanaliseras inåt mot mitten av dessa barer, som tros vara regioner med rik stjärnbildning. Därför är stångspiraler som NGC 7496, som är tydligt synliga, utmärkta laboratorier för att studera stjärnfödelse.

Jämfört med Hubbles bilder ser Webbs mycket annorlunda ut – och det är bra. Det finns en skillnad i ljusregimen mellan de två teleskopen. Till skillnad från Hubble, som i första hand ser optiska våglängder, ser Webb infraröda våglängder, vilket gör att den kan fånga ljus som skyms av damm och gas. Webb kan se nyfödda stjärnor, som är gömda inuti gasen som Hubble tar upp.