James Webb ST:s första bild gömde en trevlig överraskning: Den äldsta galaxen som någonsin upptäckts

Det har gått veckor sedan JWST startade resa in i det förflutna genom att ta bilder av galaxer 13 miljarder år gamla eller Mer. Teleskopet (JWST) har slagit rekordet för att upptäcka det äldsta galaxen hittills ungefär nästan 100 miljoner år efter big bang.

GN-z11, den tidigare kandidaten för flest avlägsen galax upptäckt, visas som det röda objektet i mitten av zooma in bild. Harikane et al. Ett av de viktigaste målen för JWST är att se själva första galaxerna bildades strax efter big bang för 13,8 miljarder år sedan. De nuvarande äldsta galaxen - kallad GN-z11 hittad av Hubble ST bildad cirka 400 miljoner år efter universums födelse.

Astrofysikern Rohan Naidu från Harvard och hans team av arbetare från Smithsonian Center of Astrophysics i Massachusetts tror de har hittat den äldsta galaxen i en datauppsättning av JWST som var offentligt släpptes för några veckor sedan - kallas GLASS. Galaxys namn är GLASS-z13, det här galaxen bildades cirka 300 miljoner år efter big bang. Rohans team hittade också en andra galax, i samma ålder som GN-z11.

"Vi hittade två mycket övertygande kandidater för extremt avlägsna galaxer, säger Naidu. "Om dessa galaxer är på det avstånd vi tror att de är, är universum bara några hundra miljoner år gammal vid den tidpunkten."

Dessa två galaxer har en ekvivalent massa av ungefär en miljard solar vid denna tid. Det är en mycket unik funktion man bara tänker på har i galaxer upp till 500 miljoner år gamla, avslutar teamet, kan detta vara en antydan om att stjärnorna vanligtvis bildades snabbare än vi trodde i början universum. Galaxen som ligger nära big bang, Glass-z11, började också utveckla en skivliknande struktur på grund av dess rotation.

Dessa två nya galaxer är mycket små jämfört med vår galax Vintergatan. (GLASS z-13 är bara 1600 ljusår i diameter och z-11 är 2300 ljusår i jämförelse med Vintergatan, Vintergatan är några 100 000 ljusår i diameter.) Astrofysiker från Niehls Bohr Institute i Danmark, Gabriel Brammer , var också en del av GLASS-teamet och hjälpte sitt team att upptäcka GN-z11, förklarade att ytterligare studie och analyser behövs för att få exakt avståndet mellan dessa två galaxer.

Bara James Webb ST kan uppnå det.

"De är väldigt övertygande kandidater, säger han. "Vi var ganska säkra på att JWST skulle se långt galaxer. Men vi är lite förvånade över hur lätt det är att upptäcka dem.”

JWST är väldigt starkt och det borde den gör enkelt sådana här upptäckter regelbundet. Den kommer att hitta galaxer mycket närmare Big bang än dessa två galaxer, kanske 200 miljoner år efter big bang när de allra första galaxerna och stjärnorna har trott på det form.

"Hur tidigt bildas stjärna börja i universum?” säger Naidu. "Det är en av de sista stora okända i vår bred tidslinje för universum."

Referens: arxiv.org/abs/2207.09434