James Webb ST tog precis "Mind-Blowing" bilder av Orionnebulosan

Den täta gas- och stoftväggen liknar en gigantisk bevingad varelse, med sina brinnande käkar upplysta av en ljus stjärna när den svävar genom kosmiska filament.

De första fotografierna av Orionnebulosan tagna med rymdteleskopet James Webb släpptes i måndags av ett internationellt studieteam, vilket gjorde astronomer " blåsta ".

Stjärnkammaren ligger i stjärnbilden Orion, 1 350 ljusår från jorden, i en miljö som liknar den där vårt eget solsystem föddes för mer än 4,5 miljarder år sedan.

Astronomer är intresserade av regionen för att lära sig mer om vad som hände under vår planets första miljon år.

Den inre delen av Orionnebulosan sett av James Webb rymdteleskopets NIRCam-instrument. Kredit: NASA

Fotografierna erhölls genom initiativet Early Release Science, som engagerade över 100 forskare från 18 nationer, inklusive det franska nationella centret för vetenskaplig forskning (CNRS), Western University i Kanada och University of Michigan.

"Vi är blåsta av de hisnande bilderna av Orionnebulosan", säger astrofysikern Els Peeters vid Western University i ett uttalande.

"Dessa nya observationer tillåter oss att bättre förstå hur massiva stjärnor omvandlar gas- och stoftmolnet där de föds", tillade hon.

Orionnebulosan: JWST kontra Hubble Space Telescope (HST). Kredit: NASA

Stora mängder damm döljer nebulosor, vilket gör dem omöjliga att undersöka med observatorier med synligt ljus som rymdteleskopet Hubble, Webbs föregångare.

Webb, å andra sidan, arbetar övervägande i det infraröda bandet och tränger in i dammet.

Detta avslöjade en uppsjö av fantastiska strukturer i en skala av 40 astronomiska enheter, eller storleken på vårt solsystem.

Dessa inkluderar täta materia filament som kan föda nya generationer av stjärnor, såväl som stjärnsystem som består av en central proto-stjärna omgiven av en skiva av damm och gas där planeter utvecklas.

Orionnebulosan: JWST kontra Spitzer Space Telescope. Kredit: NASA

"Vi hoppas få förståelse för hela cykeln av stjärnfödelse", säger Edwin Bergin, professor i astronomi vid University of Michigan och medlem av det internationella forskarteamet.

"I den här bilden tittar vi på den här cykeln där den första generationen stjärnor i huvudsak bestrålar materialet för nästa generation. De otroliga strukturerna vi observerar kommer att beskriva hur återkopplingscykeln för stjärnfödelse sker i vår galax och bortom."

Webb är det mest kraftfulla rymdteleskopet som någonsin byggts, med en 6,5 meter (mer än 21 fot) primär spegel som består av 18 sexkantiga, guldbelagda segment och en femlagers solskärm lika stor som en tennisbana.