James Webb-teleskopet har tagit en otrolig bild av sin FÖRSTA supernova

Ett briljant ljus som upptäckts av NASA:s James Webb Telescope (JWST) i en galax tre miljarder ljusår från jorden tros vara kikarsiktet på 10 miljarder dollars första observation av en döende stjärna som exploderar.

Formellt känd som en supernova, det är det " sista hurra " som inträffar när stjärnan får slut på bränsle. Detta gör att trycket sjunker, där det kosmiska objektet expanderar till minst fem gånger massan av vår sol – vilket är storleken på cirka 333 000 jordar – och sedan detonerar och släpper ut massor av skräp och partiklar.

Stjärnexplosionen inträffade i galaxen SDSS.J141930.11+5251593, där JWST tog bilder som visar att ljuset från ett föremål blir svagare under fem dagar – en ledtråd som utlöste teorin om en supernova.

Vad som är extra spännande är det faktum att JWST inte var designad för att hitta och upptäcka nya transienter, sa Mike Engesser från Space Telescope Science Institute (STScI), till Inverse som först rapporterade om upptäckten.

Inte bara upptäckte James Webb en supernova, utan astronomer är förbryllade över upptäckten eftersom teleskopet inte är utformat för att hitta döende stjärnor

Den potentiella supernovan fångades med instrumentet NIRCam som är designat för att detektera ljus från de tidigaste stjärnorna och galaxerna genom att använda ett brett spektrum av infrarött ljus.

NIRCam är utrustad med koronagrafer, instrument som gör det möjligt för astronomer att ta bilder av mycket svaga föremål runt ett centralt ljust föremål, som stjärnsystem eller i det här fallet stjärnexplosioner.

JWST undersökte den avlägsna galaxen, så att fånga supernovan var av tur, sa Engesser till Inverse.

Den döende stjärnan, som visas som en liten ljus prick på bilder, fanns inte på bilder av galaxen som togs av rymdteleskopet Hubble 2011.

Teamet använde programvara för att analysera James Webb-bilden mot samma bild som togs av Hubble 2011, vilket är hur de identifierade det lilla, starka ljuset

Engesser och hans team använde mjukvara utformad för att upptäcka skillnader i bilderna som ledde till den ljusa fläcken.

JWST har bevisat att det är väl använda pengar även bara en vecka efter att det gick live. Den levererade inte bara sina första officiella bilder i rymden den 12 juli, utan en vecka senare meddelade forskare att den hade upptäckt en 13,5 miljarder år gammal galax som nu är den äldsta i universum som ses av mänskliga ögon.

Galaxen, kallad GLASS-z13 (GN-z13), bildades bara 300 miljoner år efter Big Bang som inträffade för 13,8 miljarder år sedan.

Den tidigare rekordhållaren, upptäckt av Hubble-teleskopet 2015, var GN-z11 som går tillbaka 400 miljoner år efter att universum föddes.

JWST tog en titt på GN-z13 med hjälp av dess Near Infrared Camera (NIRCam) instrument, som kan detektera ljus från de tidigaste stjärnorna och galaxerna.

Beskrivning av den översta bilden: Eta Carinæs binära stjärnor och resterna av forntida utbrott som bildar Homunculusnebulosan runt stjärnan kan ses på den här bilden av rymdteleskopet Hubble.

Referens(er): Invers

1 comment

1. Your web pages would benefit from a darker, thicker font. Also, a pre-supernova star's mass doesn't expand, it's size does. It's mass needs to be 5X our sun for a supernova to occur.

ReplyDelete