Kina odlade en växt på månen - den grodde två löv, visar data

Kina blev det första landet att landa en rymdfarkost på månens bortre sida. Som en del av sitt uppdrag bar Chang'e-4 lunar rover en liten biosfär som innehöll sex livsformer, inklusive bomullsfrön. Med hjälp av data från biosfärsexperimentet skapade forskare en virtuell simulering av bomullsplantan, vilket tyder på att den växte två löv innan den gav efter för kylan.

Kina uppnådde historia genom att landa sin rymdfarkost Chang'e-4 på månens bortre sida. Uppdraget var också det första som experimenterade med att odla växter på månen, och det levererade till månens yta en minibiosfär som kallas Lunar Micro Ecosystem (LME). Med undantag för mikrogravitation och kosmisk strålning liknade förhållandena inom denna täta, cylindriska biosfär de på jorden. LME innehöll följande:

potatisfrön

bomullsplantor

raps

jäst

fruktfluga ägg

Ett vanligt ogräs är Arabidopsis thaliana.

Förutom bomull dog alla dessa växter snabbt. Enligt en nyligen genomförd 3D-rekonstruktion, grodde bomullsplantan två löv innan den gav efter för kyliga omständigheter efter cirka två veckor. Resultaten visar att experimentet var något mer framgångsrikt än förväntat.

Xie Gengxin från Chongqing Universitys Advanced Technology Research Institute, experimentets ledare, har inga planer på att publicera några vetenskapliga artiklar baserade på denna forskning. Han har dock för avsikt att fortsätta undersöka hur olika livsformer skulle kunna överleva på månen.

VARFÖR VILL NASA odla växter i rymden?

Om NASA eller andra rymdorganisationer vill utföra långsiktiga uppdrag, måste de upptäcka hur man ständigt vårdar växter i rymden.

"Att bara packa några multivitaminer kommer inte att räcka för att hålla astronauterna friska när de utforskar rymden", skrev NASA. "De kommer att behöva färskvaror."

Varför? Vissa skäl är bara logistiska. Näringsämnena i kosttillskott och färdigmat kan till exempel försämras med tiden och strålning kan påskynda denna process. Att odla färska grönsaker skulle förse astronauter med mer näring och mer smakrik mat. Dessutom, om astronauter kunde odla växter i rymden, skulle de inte behöva ta med sig så mycket tillagad mat.

Det finns dock psykologiska fördelar med att odla växter i rymden.

"Vi vet redan från våra banbrytande astronauter att färska blommor och trädgårdar på den internationella rymdstationen skapar en vacker atmosfär och låter oss ta med oss ​​en liten bit av jorden på våra resor", skrev NASA. "De är bra för vårt psykologiska välbefinnande på jorden och i rymden."

NASA är också intresserade av att göra det roligare att äta i rymden för astronauter. Till exempel, på de senaste resorna, förberedde byrån komfortmat och semestermiddagar, och den genomförde undersökningar om astronauternas preferenser för grupp- kontra ensammiddag, samt om de tjänar på att laga sin egen mat. Andra akademiker undersöker hur astronauters känslomässiga krav kan tillgodoses genom rymdmiddagar, samt hur man kan motverka rumsproblem som förlust av lukt.

"I slutet av dagen är vi inte oroliga för muskelcellerna," sa NASAs nutritionist Scott Smith till Eater. "Vi är oroliga för människan."

Referens(er): Eater , NASA