NASA:s rymdfarkost Juno strålar tillbaka de skarpaste bilderna av Jupiter – någonsin

NASA:s Juno-sond genomförde sin 43:e närflygning av Jupiter den 5 juli 2022, och analyserade de invecklade nyanserna och strukturen hos den jättelika planetens moln.

Dessa två bilder genererades av medborgarforskaren Björn Jónsson med hjälp av rådata från JunoCam-instrumentet ombord på rymdfarkosten. När det råa fotografiet togs befann sig Juno ungefär 3 300 miles (5 300 kilometer) över Jupiters molntoppar på en latitud av cirka 50 grader. Norden stiger. För tillfället flög rymdfarkosten i cirka 130 000 mph (209 000 kilometer i timmen) i förhållande till jorden.

Den första bilden (till vänster) ändrades för att avbilda färgerna som ses av det mänskliga ögat från Junos utsiktspunkt. Jónsson digitalt ändrade den andra bilden (höger) för att öka färgmättnad och kontrast, skärpa småskaliga funktioner och minimera komprimeringsartefakter och brus som är vanliga i råfotografier. Detta exponerar på ett livligt sätt några av Jupiters mest anmärkningsvärda egenskaper, inklusive färgvariationer på grund av förändringar i kemisk sammansättning, den tredimensionella karaktären hos Jupiters virvlande virvlar och de små, ljusa "pop-up" molnen som förekommer i den övre atmosfären.

De råa bilderna från JunoCam finns tillgängliga för visning och bearbetning till bildprodukter på https://missionjuno.swri.edu/junocam/processing . NASA medborgarvetenskaplig information finns på https://science.nasa.gov/citizenscience och https://www.nasa.gov/solve/opportunities/citizenscience .

Juno finns på https://www.nasa.gov/juno och https://missionjuno.swri.edu . Mer information om denna upptäckt och andra vetenskapliga rön kan hittas på https://www.missionjuno.swri.edu/science-findings .