NASA:s tidsresemaskin på 10 miljarder dollar: hittade precis ångande vatten på en avlägsen främmande värld

Förra veckan avslöjade NASA de första fullfärgsfotografierna som tagits av dess 10 miljarder dollar teleskop, och resultaten var häpnadsväckande.

Även om det är lätt att bli häpnadsväckande av klarheten i bilderna som det nyligen aktiverade James Webb-teleskopet (JWST) kan ta. Teleskopet är mycket kraftfullare än att bara ta otroliga bilder, det är så kraftfullt att det kunde upptäcka vatten på en mycket avlägsen exoplanet.

Wasp-96 b , ett av de fem objekt som teleskopet först fokuserade på, är exoplaneten som JWST riktar in sig på. Där James Webb sköt Carina-nebulosan och andra föremål studerades Wasp-96 b också. Och det gick så bra. Faktum är att forskningen på exoplaneten Wasp-96 b var så omfattande att forskare upptäckte vatten på den. Wasp-96 b ligger 1 150 ljusår bort i stjärnbilden Phoenix.

NASA använde Near-Infrared Imager och Slitless Spectrograph (NIRISS) för att undersöka sammansättningen av exoplanetens atmosfär i detalj. För att göra detta koncentrerade sig forskare på att upprätta ett transmissionsspektrum. För att göra detta kontrasterade forskarna stjärnljus som filtrerats av en planets atmosfär när det passerar över en stjärna till ofiltrerat stjärnljus uppmätt när planeten är i närheten av en stjärna.

Enligt NASA representerar var och en av de 141 datapunkterna på grafen den utvecklade (visas i figuren ovan) mängden av en viss våglängd av ljus som blockeras och absorberas av planetens atmosfär. Genom att titta på dessa data kan NASA lära sig mer om exoplanetens natur. Detta inkluderar det faktum att denna exoplanet har vatten.

Webbs upptäckt av vatten i en exoplanets atmosfär är bara ett exempel på detta rymdteleskops kapacitet. År 2013 identifierade Hubble först vatten på en extrasolär planet. Men på grund av Webbs förbättringar kan teleskopet nu upptäcka vatten mycket mer exakt. När Webb gräver vidare i exoplaneter är det omöjligt att förutsäga vad forskare kan upptäcka.

Under de kommande åren har NASA ett fullständigt schema med vetenskapliga uppdrag som Webb ska utföra. Ett av dessa uppdrag kommer att undersöka det svarta hålet i kärnan av vår galax mer i detalj. Vi har redan skaffat ett fotografi av det svarta hålet i Vintergatan. Men om vi kunde lära oss mer om det och andra svarta hål, kan vi ha en djupare förståelse för dessa fascinerande kosmiska varelser.

Och nu när Webb kan upptäcka vatten på en exoplanet har vi en större möjlighet att upptäcka en exoplanet som liknar jorden som kan vara värd för liv.

Referens(er): NASA