Ny planet där ett år bara varar i fem dagar på jorden, upptäckt av forskare

Forskare har upptäckt en ny planet i vårt närmaste angränsande planetsystem där ett år bara varar i fem jorddagar.

Jag är säker på att det finns många människor på jorden som skulle ha älskat att vissa år bara hade varat i fem dagar - dina mest besvärliga tonåren, kanske, eller katastrofen som var 2020 - men medan vi har fastnat med vår vanliga 365 , en ny främmande värld vid namn Proxima d slår snabbt åren ut.

Proxima d är den tredje planeten som har upptäckts i det närliggande systemet och är för närvarande en av de lättaste exoplaneterna som någonsin upptäckts, med en massa som bara är en fjärdedel av jorden.

Den ligger bara fyra ljusår bort och kretsar runt Proxima Centauri, den stjärna som ligger närmast vår egen sol, som också är värd för exoplaneterna Proxima b och Proxima c.

Medan Proxima b har en temperatur som är lämplig för flytande vatten och en stenig yta, vilket potentiellt gör den beboelig, kretsar Proxima d mellan Proxima Centauri och det beboeliga området, vilket gör den för nära för att ha flytande vatten och tillräckligt nära sin stjärna som ett år på planet motsvarar bara fem dagar på jorden.

João Faria, en forskare vid Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, Portugal, har föreslagit att Proxima d kanske inte är den sista planeten som upptäckts av forskare i det närliggande systemet.

Per The Independent , kommenterade han, "Upptäckten visar att vår närmaste stjärngranne verkar vara packad med intressanta nya världar, inom räckhåll för ytterligare studier och framtida utforskning."

Forskare kunde bestämma storleken på Proxima d med hjälp av " radialhastighetstekniken ", som övervakar små rörelser i stjärnor orsakade av planeternas gravitation. Den nyupptäckta världen är den minsta som har uppmätts med denna teknik, med forskare som använder ESPRESSO-instrumentet på Very Large Telescope för att se hur planeten bara rörde stjärnan cirka 40 centimeter per timme.

Pedro Figueira, ESPRESSO-instrumentforskare vid ESO i Chile, kommenterade informationen om Proxima d: ”Denna prestation är oerhört viktig. Det visar att tekniken för radiell hastighet har potential att avslöja en population av lätta planeter, som vår egen, som förväntas vara den vanligaste i vår galax och som potentiellt kan vara värd för liv som vi känner det.'

Den första planeten i det närliggande systemet, Proxima b, upptäcktes 2016.

Inga kommentarer