"Spöklik" kvantbiologi kan få ditt DNA att mutera

Det är svårt att föreställa sig det bisarra kvantbeteende hos subatomära partiklar, som ofta är för små, flyktiga, och kontraintuitivt att konceptualisera i vilken som helst påtaglig skala. Men ny forskning pengar på den trenden, vilket tyder på att ett ovanligt kvantfenomen kan ha en allvarlig påverkan på biologiska strukturer - till och med orsaka punktmutationer i DNA-molekyler.

Resultatet är att väte binder det länka samman två spiralformade DNA-strängar är främsta för ett ovanligt kvantum process som kallas protontunneling, enligt forskning publicerad av University of Surrey-forskare förra månaden i tidskriften Physical Chemistry Chemical Physics.

Protontunnling sker när en proton till synes försvinner och dyker upp igen någon annanstans på andra sidan av en fysisk eller energisk barriär. Protoner är massiva jämfört med andra subatomära partiklar som finns på kvantskalan, så det är inte lika vanligt att se en protontunnel som det är att se något som liknar en elektrontunnel. Men det är möjligt, och när det händer inom en DNA-molekyl, det kan i huvudsak flytta atomer till fel plats, vilket leder till en mutation i den genetiska koden.

"Många har länge misstänkt det kvantvärlden – som är konstig, kontraintuitiv och underbar – spelar en roll i livet som vi känner det”, sa huvudförfattaren och kemisten i Surrey, Marco Sacchi i ett pressmeddelande. ”Medan tanken att något kan finnas på två ställen samtidigt kan det vara absurt för många av oss, detta händer hela tiden in kvantvärlden, och vår studie bekräftar att kvanttunnelering också sker i DNA vid rumstemperatur."

Oddsen att en av dessa kvantmutationer skulle leda till medicinska problem längre fram är sällsynt — tidningen konstaterar att DNA-molekyler kan räta upp sig själva på ganska kort tid. Men precis som med alla andra mutationer är det möjligt att dessa mutationer tar hålla och föröka sig genom DNA-replikationsprocessen, vilket potentiellt kan orsaka problem eller till och med öka risken för cancer.

"Det finns fortfarande en lång och spännande väg framför oss för att förstå hur biologiska processer fungerar på subatomär nivå", sa studiemedförfattare och kvantbiolog Louie Slocombe i releasen, "men vår studie - och otaliga andra under de senaste åren - har bekräftad kvantmekanik är på spel."

Inga kommentarer