Stars mystiska bana runt svarta hålet bevisar att Einstein hade rätt — igen

Albert Einsteins allmänna relativitetsteori har klarat ännu ett test. Forskare har upptäckt en liten justering i omloppsbanan för den närmaste kända stjärnan till det supermassiva svarta hålet i hjärtat av Vintergatan efter nästan tre decennier av övervakning – och rörelsen bekräftar exakt Einsteins förutsägelse.

Stjärnan, känd som S2, har en 16-årig elliptisk bana. Det kom nära 20 miljarder kilometer av vårt svarta hål, Skytten A*, förra året. Om Isaac Newtons traditionella definition av gravitation är korrekt bör S2 sedan fortsätta på sin tidigare banas kurs genom rymden. Men det gick inte.

Istället tog det en något divergerande rutt, där ellipsens axel ändrades något, enligt forskning som publicerades idag i Astronomy & Astrophysics av ​​ett team som använder European Southern Observatory's Very Large Telescope. Som förutspåtts av allmän relativitetsteori kommer processen känd som Schwarzschild-precession så småningom att tvinga S2 att spåra ett spirografliknande blommönster i rymden (som illustreras ovan).

Forskarna hävdar att deras omfattande övervakning av S2 kommer att låta dem analysera hur mycket osynligt material, inklusive mörk materia och mindre svarta hål, som finns nära Sagittarius A*, förutom ett annat krävande relativitetsteste. Detta kan hjälpa dem att förstå hur sådana giganter utvecklas och utvecklas.

1 kommentar