Svart hål på storleken av Jupiter fläckigt vandrar över vår galax

Som ensamma resenärer som vandrar över det stora rymden.

Ett team av astronomer från National Astronomical Observatory of Japan har precis meddelat en sällsynt och oroande upptäckt: ett svart hål lika stor som Jupiter som vandrar över Vintergatans galax.

Kända svarta hål har olika kategorier beroende på deras dimensioner.

De minsta svarta hålen, bara några kilometer i diameter, bildas efter gravitationskollapsen av en stjärna och identifieras vanligtvis eftersom de vanligtvis ingår i dubbelstjärnesystem.

De största, med massor som motsvarar de för miljoner och till och med miljarder solar, tros finnas i mitten av de flesta galaxer.

Och slutligen finns det " mellanvikts " svarta hål.

Bildkredit: A. Cuadra / Science.

Dimensionerna på de svarta hålen som tillhör denna sista kategori tros likna en planet (en av de största i det här fallet) eller en stjärnas storlek.

De är mycket sällsynta än de i de andra två kategorierna, och anledningen är att de strövar ensamma genom rymden, som mystiska resenärer som söker äventyr.

De är inte en del av binära system, och de kända få vandrar mycket nära de galaktiska centra.

Vi kan bara se dem vid sällsynta tillfällen när de stöter på något material (ett gasmoln eller en olycklig stjärna) och börjar sluka det.

Och det här är vad astronomen Shunya Takekawa och kollegor har kunnat upptäcka: en serie vågor i ett moln av interstellär gas som antyder närvaron av ett svart hål med medelmassa som passerar genom det.

I synnerhet kunde teamet av astronomer observera en serie gasströmmar som kretsar kring en osynlig gravitationskälla som ligger cirka 26 000 ljusår från Vintergatans centrum.

Med hjälp av Atacama Large Millimeter Array (ALMA)-teleskopet i Chile bestämde forskarna molnets form, som består av en central ansamling av gas omgiven av svagare strömmar.

"När jag kontrollerade ALMA-data för första gången," sa astrofysikern Shunya Takekawa från NAOJ till New Scientist , "jag var verkligen upprymd eftersom den observerade gasen visade uppenbara orbitala rörelser, vilket starkt tyder på att ett massivt osynligt föremål lurar."

Som påpekats av Takekawa, rör sig dessa typer av svarta hål relativt snabbt jämfört med gasen som omger dem, så de absorberar bara en liten del av det och producerar därför väldigt lite ljus.

För forskaren kommer det här svarta hålet förmodligen att ta cirka 10 000 år att förbruka all gas som tjänade till att avslöja dess position.

Man tror att universum är hem för otaliga liknande " osynliga monster " som strövar runt i olika galaxer som de vill.

Problemet är att de är nästan omöjliga att upptäcka om de inte interagerar med närliggande materia, vilket är fallet med just detta svarta hål.

Tidningen som beskriver upptäckten finns på arXiv .

Inga kommentarer