TESS skannar himlen och hittar en superjord och en annan mindre värld

Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) fortsätter att utforska rymdens vidd genom att undersöka omkring 200 000 ljusstarka stjärnor nära solen, leta efter avlägsna främmande världar. Forskare har nu rapporterat att de upptäcker två helt nya världar.

Forskare hittade två nya exoplaneter som kretsar kring den närliggande stjärnan TOI-836 med hjälp av Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS). Tydligen motsvarar de nyupptäckta världarna en superjord och en mini-Neptunus. En artikel som publicerades på pre-print-servern arXiv.org den 15 augusti rapporterar fyndet.

Det är möjligt att se tusentals stjärnor på en mörk natthimmel. Med tanke på att alla stjärnor är solar är det vettigt att de också har planeter.

Vintergatans galax vimlar av exoplaneter eftersom vi nu tror att varje stjärna har ett planetsystem. Forskare fokuserar sin uppmärksamhet på de närmaste stjärnorna, som är tillräckligt ljusa för att vi ska kunna studera planeterna ytterligare. En undersökning av hela himlen är nödvändig på grund av spridningen av de närmaste stjärnorna över himlen.

TESS, ett NASA-uppdrag som leds av MIT, är en undersökning för att söka efter transiterande exoplaneter. En transitplanet är en som passerar framför stjärnan sett från ett teleskop och är den hittills mest framgångsrika upptäcktsmetoden för små exoplaneter.

I ett försök att hitta transiterande exoplaneter undersöker TESS omkring 200 000 ljusstarka stjärnor nära solen. När detta skrivs har över 5 800 kandidatexoplaneter (TESS Objects of Interest, eller TOI) identifierats, med 233 exoplaneter bekräftade av experter.

Med hjälp av TESS har ett team av astronomer ledda av Faith Hawthorn från Warwick University, Storbritannien, bekräftat ytterligare två främmande världar.

Det rapporteras att transitsignaler har hittats i ljuskurvan för TOI-836 (eller TIC 440887364), en K-dvärgstjärna som ligger cirka 90 ljusår bort. Uppföljande observationer med ESA:s Characterizing ExOPlanet Satellite (CHEOPS) och andra markbaserade anläggningar bekräftade dessa signalers planetariska natur.

"I detta dokument har vi presenterat TOI-836-systemet och upptäckten av dess två planeter, TOI-836 b och TOI-836 c."

I sin forskningsartikel förklarar forskarna att deras upptäckt härrör från två sektorer av TESS-data, 11 från det första året av experimentet respektive 38 från det tredje året, med en 2-minuters kadens, och fem observationer från rymden från CHEOPS mellan 2020 och 2021, kompletterat med markobservationer från NGTS, MEarth, LCOGT och ASTEP.

Med en radie på cirka 1,7 jordradier är TOI-836 b cirka 4,5 gånger mer massiv än jorden, vilket resulterar i en densitet på 5,02 gram per kubikcentimeter. Enligt experter gör den inte så avlägsna exoplaneten en bana runt sin värdstjärna var 3,81:e dag, och den gör det på ett avstånd av cirka 0,0042 AU från den. Dessutom uppskattar experter att dess jämviktstemperatur är 871 K.

Som ett resultat kan TOI-836 b hänvisas till som en så kallad " superjord " på grund av dess parametrar.

Planeter med en massa större än jorden, men mindre än Neptunus, kallas superjordar. Förutom att användas som en term för att beskriva planeter större än jorden, används " superjordar " också för att beskriva planeter som är mindre än de så kallade mini-Neptunerna (med en radie på två till fyra jordradier).

" Mini-Neptune " TOI-836 c är ungefär 2,6 gånger större och 9,6 gånger mer massiv än jorden. Som ett resultat har den en densitet på 3,06 gram per kubikcentimeter. Det finns en separation på 0,0075 AU mellan planeten och dess moderstjärna, och dess omloppstid är 8,6 dagar. Planetens jämviktstemperatur uppskattades till 665 K.

TOI-836 beräknas vara ungefär trettiotre procent mindre och mindre massiv än solen och är en 5,4 miljarder år gammal K-dvärg. Med en effektiv temperatur på 4 552 K har den en metallicitet på -0,284.

Observationer av TOI-836 c visar betydande transittidsvariationer, vilket kan indikera en tredje icke-transiterande planet i systemet.

Men inga transiteringar av en tredje planet hittades i astronomernas aktuella fotometridata, och det fanns inte heller någon indikation på en ytterligare periodisk signal.

Inga kommentarer