Ta fram dina teleskop: Se "The Real Lord of the Rings" när den är som bäst i morgon

Saturnus fortsätter att vara en av de sanna showstopparna i denna hypefyllda era. Tiden är dock avgörande. Saturnus är i opposition den 14 augusti och är som ljusast. Denna juvelliknande planet med ringar är som bäst just nu!

Både nybörjare teleskopägare och erfarna tittare är överväldigade av den verkliga " Sagan om ringen ". Juvelen i vårt solsystem, Saturnus kan vara den mest fantastiska planet som finns. Varje teleskop med en förstoring på mer än 30 får människor att flämta. Och ändå är det ringade universum inte exakt fångat i fotografier. Du måste uppleva det på egen hand för att verkligen förstå dess betydelse.

Det är dags att göra det. Saturnus kommer närmast oss under hela året, och den kommer att förbli nära, stor och ljus till hösten. Men två olika ingredienser krävs för att Saturnusgrytan ska bli perfekt.

Saturnus briljanta ringar

Först finns det de sagolika ringarna: bländande sammansättningar av miljontals bitar av vanlig vattenis, var och en typiskt storleken på en badboll. Ringarna spänner över 100 000 miles, men är bara cirka 35 fot tjocka. Det är så tunt att det är analogt med ett pappersark i storleken av ett stadskvarter. Det är därför de kan försvinna helt när de ses kantmässigt, som de kommer att göra i mars 2025.

Blankare än planeten själv, ringarna nästan tredubblar Saturnus totala briljans när de presenterar ett vidöppet ansikte mot jorden och solen. Ringarna omger Saturnus lutande ekvator och öppnar sig två gånger under planetens 30-åriga omloppsbana. Tillbaka på 1980-talet såg vi ringarnas nordsida, och sedan 1995 hade vi tittat på söder. Nu, sedan 2009 och fortsätter till 2024, är det norrsidan igen. Detta är sidan som omger Saturnus nordpol, som i sig är omgiven av en enorm bisarr hexagon som ingen kan förklara på ett tillfredsställande sätt.

Dessa ringar, som har varit orienterade med en idealisk lutning under de senaste sex åren, börjar nu luta lite närmare kanten, vilket ger dem ett spännande serietidningsutseende. Varje bakgårdsteleskop kommer att visa detaljer - det enklaste och mest dramatiska är det bläcksvarta gapet som skiljer den smalare mörkare yttre ringen från den breda vita inre.

Denna tomma kanal kallas Cassini-divisionen, uppkallad efter Giovanni Cassini, som upptäckte den 1675 när han använde ett vanligt brytande teleskop vars 2 ½ tum breda huvudlins är en nästan perfekt matchning för det vanligaste billigaste instrumentet som används av bakgårdshimlen. upptäcktsresande idag. Faktum är att de falska färgkanterna hos dessa 1600-talslinser betyder att dagens instrument är vida överlägsna. Så om Giovanni kunde se det ebenholtsgapet, så kan du också.

Saturnus har alltid varit konstig. Dess stora avstånd från solen ger den den långsammaste rörelsen av någon av de ljusa planeterna, och de gamla trodde att dess långa 29 ½-åriga omloppsbana betydde att den var slö och skapade ordet " saturnisk " för att beskriva någon dyster och dyster. Teleskop som först pekade sin väg 1609 hjälpte knappt att klargöra naturen hos den jättelika isiga sfären.

Även när Galileo använde sitt bästa hemmagjorda teleskop med dess 30x förstoring, uppfattade han det inte som en boll omgiven av obundna ringar, ett skådespel som faktiskt inte förekommer någonstans på jorden på varken mikroskopisk eller makronivå. Istället såg han de ljusa utsprången på varje sida av Saturnus som handtagen på en tekopp och skissade dem på det sättet. Föga överraskande gav en gigantisk flytande tekopp inte mycket förtydligande till våra planetstudier, särskilt ett porslinsföremål som väger 90 gånger mer än jorden.

Var och när ska man se Saturnus

Den andra faktorn som påverkar vår syn på Saturnus är dess position på himlen. När den rör sig längs zodiaken tillbringar gasjätten större delen av ett dystert decennium begravd i låga sydliga konstellationer där tjock horisontluft ofta suddar ut dess drag genom teleskop. För närvarande vilar den nära Capricornus.

14 augusti 2022: Saturnus vid opposition

För att hitta Saturnus själv nästa klara natt, börja vattnet koka för lite te, och medan du väntar kan du ge dig ut när som helst efter 22.00. Lågt i öst-sydost ser du den avtagande gibbous månen och Jupiter stiga. Men se då lågt åt sydost. Du kommer att se en mycket ljus stjärna nere lågt, men för närvarande högre än månen och Jupiter. Det här är Saturnus. Saturnus är bara 1/7 så ljusstark som Jupiter, så vet att ditt mål är en ljus, men inte lysande " stjärna ". Saturnus kommer att vara högst på himlen runt midnatt.

För blotta ögat kommer Saturnus att se stjärnlik ut. Titta noga och du kan se dess distinkta gyllene färg, som kommer att förstärkas ytterligare med en kikare. Du behöver ett teleskop för att se Saturnus ringar. Om du inte har ett teleskop, kontakta din lokala astronomiklubb! Astronomer kommer att vara glada över att visa dig natthimlens underverk.

Jag har sett tusentals få sin första Saturniska blick under det senaste halvseklet. " Herregud! ” och “ Det är inte sant! ” är på något sätt de pålitliga upprepade sångerna som du alltid kommer att höra när någon först ser planeten och dess lysande ringar. Men nu, och under hela sommaren, varför inte kolla upp allt detta själv?

Observatörer behöver inte rusa ut. Den tröga världen vinner och förlorar sin glans i slowmotion. Den nuvarande optimala observationssäsongen kommer att pågå under de kommande 2 till 3 månaderna. Gott om tid att damma av det gamla teleskopet.