Vatten hittat i beboelig superjords atmosfär för första gången

Exoplaneten, som kretsar kring en relativt godartad röd dvärgstjärna, är " den bästa kandidaten för beboelighet som vi känner till just nu ."

Som avbildas i denna konstnärs koncept, kretsar exoplaneten K2-18 b om en röd dvärgstjärna och har en utsträckt atmosfär som innehåller åtminstone lite vattenånga. En annan exoplanet i systemet är närmare stjärnan, men den är inom stjärnans beboeliga zon.

Astronomer har upptäckt vattenånga i atmosfären av en superjord exoplanet som kretsar i sin stjärnas beboeliga zon. Upptäckten antyder att flytande vatten kan finnas på den steniga världens yta, vilket möjligen kan bilda ett globalt hav.

Upptäckten, som gjordes med NASA:s rymdteleskop Hubble, är den första upptäckten av vattenånga i en sådan planets atmosfär. Eftersom planeten, kallad K2-18 b, sannolikt kommer att ha en temperatur som liknar jorden, gör den nyupptäckta vattenångan den till en av de mest lovande kandidaterna för uppföljningsstudier med nästa generations rymdteleskop.

"Det här är den enda planeten just nu som vi känner utanför solsystemet som har rätt temperatur för att stödja vatten, en atmosfär och vatten, vilket gör denna planet till den bästa kandidaten för beboelighet som vi känner till just nu", säger huvudförfattaren Angelos Tsiaras , en astronom vid University College London, vid en presskonferens.

K2-18 b: Grunderna

K2-18 b ligger 110 ljusår bort i stjärnbilden Lejonet, och den kretsar kring en liten röd dvärgstjärna som är ungefär en tredjedel av vår sols massa. Röda dvärgar är ökända för att vara aktiva stjärnor som sänder ut kraftfulla bloss, men just denna stjärna verkar vara förvånansvärt foglig, enligt forskarna.

Detta är goda nyheter för den vattenförande planeten, vars 33-dagars bana bringar den ungefär dubbelt så nära sin stjärna som Merkurius är solen. "Eftersom stjärnan är mycket svalare än solen, får planeten liknande strålning som jorden," förklarade Tsiaras. "Och enligt beräkningar liknar planetens temperatur också jordens."

Enligt tidningen har K2-18 b ett temperaturområde på -100 °F (-73 °C) till 116 °F (47 °C). Som referens kan temperaturen på jorden variera från -120 °F (-84 °C) i Antarktis till över 120 °F (49 °C) i Afrika, Australien och sydvästra USA.

Även om K2-18 b har några av de mest jordliknande egenskaperna som någonsin setts på en exoplanet - vatten, beboeliga temperaturer och en stenig yta - betonar forskarna att världen fortfarande är långt från jorden. Till att börja med är K2-18 b ungefär två gånger jordens diameter, vilket gör den ungefär åtta gånger så massiv. Detta placerar K2-18 b nära den övre gränsen för vad vi kallar en superjord, vilket vanligtvis hänvisar till planeter med massor som sträcker sig från en till tio jordmassor.

Densiteten hos K2-18 b är dock det som verkligen utmärker den som en stenig planet. K2-18 b har en sammansättning som mest liknar Mars eller månen, med en densitet som är ungefär dubbelt så stor som Neptunus. Eftersom planeten tros ha en fast yta och en utsträckt atmosfär med åtminstone en del vattenånga, tror forskare att K2-18 b kan vara en vattenvärld med ett globalt hav som täcker hela dess yta.

De kan dock inte vara säkra.

Osäkerheten härrör från Hubbles oförmåga att undersöka atmosfären hos avlägsna exoplaneter i detalj. Till exempel, med hjälp av en sofistikerad algoritm, kunde forskarna extrahera den obestridliga signalen om vattenånga i K2-18 b:s atmosfär, men de kunde inte säga hur mycket vattenånga som faktiskt fanns. Som ett resultat, i sin uppsats, tog de ett konservativt tillvägagångssätt och gav en bred uppskattning av vattenöverflöd - någonstans mellan 0,01 procent och 50 procent.

Forskarna säger att vi måste vänta på att nästa generation av avancerade rymdteleskop kommer online innan vi kan fastställa exakt hur mycket vatten som finns på K2-18 b. NASA:s rymdteleskop James Webb, som ska lanseras 2021, och European Space Agencys Atmospheric Remote-sensing Infrared Exoplanet Large Survey (ARIEL), som ska lanseras i slutet av 2020-talet, är särskilt väl lämpade för uppgiften.

Den nya studien publicerades i Nature Astronomy den 11 september. Studiens förtryck finns på arXiv.org .