Webb rymdteleskop upptäcker 1000 gånger fler ljusa galaxer vid kanten av rymdtiden

Enligt rymdteleskopet James Webb, som bara har observerat himlen i några veckor, finns det tiotals, hundratals eller till och med 1000 gånger fler ljusstarka galaxer vid kanten av rymdtiden (kort efter big bang) än vad astronomer förutspådde. .

"Ingen förväntade sig något liknande", säger University of Texas i Austins Michael Boylan-Kolchin. "Galaxer exploderar från ingenstans", säger Rachel Somerville, Flatiron Institute.

Eftersom gasmoln tros kondensera mycket långsammare än Webbs galaxrika bilder av det tidiga universum, tagna mindre än 500 miljoner år efter big bang, kan galaxbildningsmodeller behöva revideras.

Enligt Garth Illingworth från University of California (UC), Santa Cruz, är detta "långt utanför ramarna" av vad modellerna förutspådde.

Det NASA-ledda Webb-observatoriet, som också fick finansiering från de kanadensiska och europeiska rymdorganisationerna, började göra observationer sent i juni från sin utsiktspunkt 1,5 miljoner kilometer över jorden.

Den har tillbringat större delen av sin tid hittills med att arbeta med demonstrationsprojekt som Cosmic Evolution Early Release Science (CEERS) Survey. Webb-rymdteleskopet är designat för att gå djupare in i kosmisk historia än Hubble-rymdteleskopet.

Rymdteleskopet James Webb fotograferade denna galax från ett aldrig tidigare skådat avstånd. CLARA POLLOCK/SOPHIE JEWELL

Webbs spegel på 6,5 meter, som har sex gånger så stor yta som Hubbles och fungerar vid infraröda våglängder, gör den mer känslig för sådana avlägsna källor, vars ljus sträcks ut till längre, rödare våglängder genom kosmisk expansion.

Webb upptäckte en kandidatgalax inom några dagar efter att de påbörjat sina observationer, vilket skulle ha varit det mest avlägsna objekt som någonsin observerats om det hade varit synligt när universum bara var 230 miljoner år gammalt, eller 1,7 % av dess nuvarande ålder.

Sedan dess har undersökningar visat att objektet bara är ett av en bländande samling av tidiga galaxer, som var och en är blygsam enligt moderna standarder men har en högre ljusstyrka än förväntat.

Vissa forskare varnar för att överflödet kan vara en hägring baserat på foton av en liten bit av himlen. Boylan-Kolchin undrar om Webb hade " tur " när han tittade in i en massiv galaxhop som var tätare än resten av det tidiga universum.

Den frågan kommer att besvaras när CEERS utökar sin omfattning senare i år och resultaten av ytterligare omfattande undersökningar är tillgängliga.

Webbs tidiga forskarteam upptäckte några av dessa poserande galaxer, vilket rapporterats i ett antal nya förtryck. Om överflödet av tidiga galaxer är verkligt, kan astronomer behöva fundera över galaxbildningen eller den dominerande kosmologin i grunden.

Enligt Charlotte Mason från Niels Bohr Institute har Hubble-forskning avslöjat att stjärnbildningen har skett i en relativt jämn takt i upp till 600 miljoner år efter big bang. Men Webb-data indikerar att det rörde sig i en mycket snabbare takt under tidigare epoker - så snabbt, faktiskt, att gasmoln kollapsade utan någon begränsning från värme eller supernovor.

Faktum är att Tommaso Treu från University of California, Los Angeles, som leder GLASS Webb-undersökningen, hävdar att hans team ser dessa unga galaxer "bilda stjärnor som galningar." "De ser ut som gigantiska bollar av stjärnbildning och inget annat", tillägger han.

James Webb har redan slagit många astronomiska rekord, och vi kan inte vänta på att se vad som händer härnäst.

Referens(er): Forskningsuppsats